Подручја рада
Претрага
СИНХРОНИ И АСИНХРОНИ МОТОРИ

ПОМОВИТИ Електромоторе једносмерне струје

 

     Мотори наизменичне стрије могу бити асинхрони (индукциони) и синхрони.

 

             Асинхрони мотори 
       Добре особине асинхроних мотора  су једноставна конструкција и добар погонски моменат.
      Недостатак је сложеност управљања код мењања брзине.
        
Синхрони мотори
 
           Ови  мотори  за наизменичну струју имају трофазне намотаје на статору ,а ротор је у облику или сталног магнета или намотаја напајаних једносмерном струјом.У серво системима се углавном користе мотори са сталним магнетима.
Конструкција је шематски слична моторима једносмерне струје са електронском комутацијом.Суштинска разлика је што се статорски намотаји  не напајају електронски комутираном једносмерном струјом , него трофазном  наизменичном  струјом.
Статори са трофазном струјом  стварају у мотору обртно магнетно поље синхроне брзине ω s.Ово поље делује на полове сталног магнета стварајући моменат око осовине мотора.Ротор ће се обртати истом брзином као и поље , али ће заостајати за одређени угао  који је утолико већи уколико је веће оптерећење на осовину мотора.
Промена синхроне бризине се остварује променом фреквенције напајања статора.
                                              image002_1.jpg
      обртно магнетно поље -трофазни статор (а) веза у звезду (б)
 
 

            Асинхрони мотори  за наизменичну струју састоји се од ротора и статора.На статору се налазе намотаји који се прикључују на извор наизменичне струје .Ротор мотора је кратко спојен , нема комутатор и четкице.
Ротор мотора меже бити мотан или кавезног типа.Кавезни ротор се састоји од шипки које су на на крајевима повезане проводним прстеновима.Ротор може бити облика и шоље што омогућава смањење масе и инерције јер гвоздено језгро није у саставу ротора.
Код статор са трофазним намотајима у унутрашњости се образује обртно магнетно поље које се обрће угаоном брзином ω s =2 π f где је f фреквенција струје. Ова брзина се назива синхрона брзина.
У случају монофазнаог напајања статора добија се пулсирајуће магнетно поље сталног правца АВ.Овакво поље се може посматрати као супер позиција два обртна поља која се обрћу у различитим смеровима, интензитета  једнаких половини амплитуде пулсирајућег поља.Ова магнетна поља се називају директни и инверзно поље.
При обртању ротора његова брзина ω  ће бити мања од брзине обртања магнетног поља ω s , та разлика је брзина клизања.Релативна брзина клизаља :s=(ωS-ω)/ωs.
  1. Подела мотора наизменичне струје ?

  2. Карактеристике асинхроних мотора ?

  3. Карактеристике  синхроних мотора ?