Уводни део:
Средишњи део:
Критични напони динамички напрегнутих делова, односно динамичке издржљивости деле се према начину промене напона. Ако су промене напона једноциклусне, са константном амплитудом, издржљивост је основна и представља највећи напон у циклусу промене напона. Ако су промене више циклусне,тј. са различитом величином амплитуда, издржљивост је радна и представља највећи напон у блоку промене напона.
Основне (радне) издржљивости добијају се експерименталним испитивањима низа истоврсних епрувета или машинских делова. Смањењем величине напона броја циклуса промене напона до разарања се повећава све до неког напона при којем један део епрувете остаје неразорен. Од свих издржљивости најзначајнија је гранична издржљивост која представља највећи напон који епрувета или машински део може да издржи. Интезитет промене напона у машинским деловима изразито утиче на замор материјала и његову издржљивост.
Највећи замор изазива симетрично наизменична промена напона код које је интезитет промене напона највећи. Зависност величине трајне издржљивости од интезитета промене напона може се погодно приказати односом средњег напона и издржљивости у облику Смитовог дијаграма. Утицаји на издржљивост машинских делова Издржљивост машинских делова може се добити непосредним испитивањем или корекцијом величина добијених испитивањем или корекцијом величина добијених испитивањем стандардних епрувета при одговарајућем напрезању. Утицај величине попречног пресека на издржљивост машинских делова узима се у обзир помоћу фактора ζ1 . Утицај храпавости површина на изджљивост машинских делова узима се у обзир помоћу фактора ζ2 . Утицај отврднутих површинских слојева на издржљивост машинских делова узима се у обзир помоћу фактора ζ3. Утицај корозије на издржљивост машинских делова је изразито неповољан и узима се у обзир помоћу фактора ζ4. Утицај температуре се непосредно одражава на својства, затезну чврстоћу, издржљивост и др. Карактеристике материјала.Представа о утицају температуре мозе се добити на основу величине показатеља ζ5 који представља однос критичног напона и на повишеној или сниженој температури и конвенционалној температури од 20° С. Издржљивост машинских делова за радне услове је:
|