Подручја рада
Претрага
5. Радионица

 СТЕРЕОТИПИ И ПРЕДРАСУДЕ 

ЦИЉ: Циљ ове радионице је да ученици разјасне значење појмова и појава стереотипа, предрасуда и дискриминације.

ЗАДАЦИ:- да кроз вежбу препознају групације које су на разне начине издвојене,

-          да схвате процес генерализације,

-          да препознају предрасуде и њихов значај,

-          да кроз лични доживљај издвојености препознају и боље разумеју друге који су издвојени.

Материјал за рад: - папир и оловке за сваког ученика,

                               -  папир за прављење зида предрасуда.

Прилог: - листа-Стереотипи и предрасуде за сваког ученика.

 ОПИС АКТИВНОСТИ:

Први корак: Сваки ученик добије по папир на чијем врху треба да напише име једне групе којој не припада, припадника неке професије, нације, религије, пола, узраста, интересне групе... Сви треба да имају различите групе.

Други корак: Папири круже, додају се првом с лева и свако на папиру уписује неку типичну особину припадника те групе. На крају папир треба да се врати оном ученику који га је послао.

Трећи корак: Сви папири се читају а затим се закаче на припремљени пакпапир и направи Зид стереотипа и предрасуда.

Четврти корак: Разговор након вежбе:

-Шта представља овај зид?

-Да ли је било тешко смишати карактеристике група?

-Да ли су једнако заступљена позитивна и негативна мишљења?

-Како настају стереотипи и предрасуде?

-Како се могу превазићи?

Резиме : Ставове према другим људима често усвајамо несвесно. На њих од најмлађег узраста утичу ставови најближих чланова породице,а касније и вршњаци. Мишљење о другим људима формира се и под утицајем порука које шаљу масмедији. Деца рано могу почети да одбацују и омаловажавају особе које се од њих разликују по полу, способностима, обичајима, култури и раси. И одрасли и деца често доносе закључке о другим особама и групама људи не познајући их стварно, већ на основу непотпуних и врло често нетачних података.

СТЕРЕОТИПИ – поједностављена мишљења и генерализације о одређеној групи људи, са претпоставком да сви чланови те групе имају одређене карактеристике (углавном негативне а могу бити и позитивне).

ПРЕДРАСУДЕ – негативна осећања и ставови према групи или појединцу, нису базирани на разумном и уравнотеженом сазнању и искуству са тим појединцeм или групом.

ДИСКРИМИНАЦИЈА – поступање према појединцу или групи различито од поступања према другима, засновано на личном схватању или мишљењу.

Коментар за крај: Свако од нас има неке стереотипе и предрасуде према некој групи људи, само их често нисмо свесни већ смо убеђени да ти други заиста јесу такви. Оног момента када постанемо свесни неког свог стереотипа или предрасуде пружа нам се прилика да добро промислимо пре него што реагујемо и да на тај начин заштитимо друге од нас самих.

 Прилог: СТЕРЕОТИПИ И ПРЕДРАСУДЕ

ПРЕДРАСУДЕ – неоправдано негативни ставови према некоме или нечему. Предрасуде су обично тешко променљиве и засноване на погрешним уверењима и праћене су јаким негативним осећањима (осећањем одбојности, непријатељства, мржњом, презиром...).

Некада се предрасудама називају олако донети судови, закључци изведени без претходног расуђивања (пребрзи и аутоматски судови, а не осећања), али ово друго значење је ређе у употреби.

Пажња: Из горње дефиниције се види да се неће сви негативни ставови називати предрасудама, већ само они који се сматрају неоправданим, који су за осуду.

 

СТЕРЕОТИПИ – петерано упрошћена, а често и нетачна, негативна и тешко променљива слика коју имамо о припадницима неке групе. Стереотипи су саставни део предрасуда, јер су уверења о некој групи по правилу усклађена са осећањима која према тој групи имамо.

Може се говорити о позитивним стереотипима, тј. о претерано улепшаној слици о некој групи – али је ипак нешто уобичајеније да се под стереотипима мисли на негативну слику.

Пажња: Не треба одмах све ставови и уверења са којима се не слажемо проглашавати прерасудама и стереотипима. Имајмо на уму да, ако неко не мисли исто што и ми, у његовим очима наша уверења и ставови изгледају као стереотипи и предрасуде.