Подручја рада
Претрага
6. Радионица

ТОЛЕРАНЦИЈА И ДИСКРИМИНАЦИЈА

 ЦИЉ: Циљ ове радионице је да се ученицима приближе појмови дискриминације и толеранције.

ЗАДАЦИ: - увести и појаснити појмове дискриминације и толеранције

-          сагледати природу и порекло дискриминације

-          сагледати последице нетолеранције

Материјал за рад:- прилог '' Нетолеранција и дискриминација'',

                                        -прилог –текст'' У купеу'' , пет примерака,

                             -    умножене табеле – Путници у купеу

ОПИС АКТИВНОСТИ:

Први корак: Обнављање појмова предрасуда и стереотипа и увођење нових појмова дискриминације и толеранције. Ученици сами дају дефиниције а затим добију прилог.

Други корак: Пет добровољаца треба да припреми кратку драматизацију ''У купеу''. Остали се поделе у радне групе по троје-четворо.

Трећи корак: Одигравање или читање драматизације(уколико нема добровољаца).

Четврти корак: Попуњавање табела- Путници из купеа.

Пети корак: Анализа добијених одговора тако што се продискутује сваки лик посебно:

-Колико су слично проценили понашање појединих ликова?

-Да ли им је било тешко да направе разлику између ових појмова и зашто?

-Да ли дискриминацију могу да одражавају и они који немају предрасуде- из страха, навике?

-Да ли је свака толеранција сама по себи добра?  Може ли се толерисати и насиље, кршење нечијих права?

-Који су начини порицања/неувиђања властитих предрасуда?

-Како би они у сличној ситуацији поступили и зашто..?

Шести корак: Коментар: Изузетно је важно отворено реговати на дискриминацију јер је то једини начин да се она спречи или ублажи. При том, није нам циљ да нападнемо особу која врши дискриминацију већ да утичемо на њу да промени своје понашање и постане толерантна.

 

Прилог: НЕТОЛЕРАНЦИЈА И ДИСКРИМИНАЦИЈА

 

ДИСКРИМИНАЦИЈА- правити разлику, страна реч за'' разликовање'', али, такође, и означава понашање које прати предрасуде: јавно испољавање негативних осећања према припадницима група или поступање према људима на неправедан и омаловажавајући начин само зато што припадају некој групи. У таквом значењу се, на пример, говори о полној дискриминацији, расној дискриминацији, дискриминацији при запошљавању...

Пажња: Дискриминација и предрасуде не иду увек заједно. Неко ко је пун предрасуда можда неће смети да их јавно испољи због страха од санкција. Исто тако, неко ко не гаји непријатељска осећања према члановима неке групе ипак може да активно или пасивно доприноси њиховој дискриминацији, из страха или из конформизма.

 

 

НЕТОЛЕРАНЦИЈА- нетрпељивост према понашању и ставовима другачијим од властитих. Толеранција, с друге стране, означава допуштање оних ставова и понашања које ми лично не прихватамо(није примерено звати толерисањем допуштање или подстицање нечега што особа одобрава).

Пажња: Из овакве дефиниције не следи, као што се то обично прихвата, да је свака толеранција добра а свака нетолеранција лоша. Људи ће се лако сложити да не треба толерисати оно што угрожава права других или је супротно са моралним нормама. Ако се жели да реч нетолеранција ипак задржи само негатовно значење, онда се њоме означава нетрпељивост према разликама које треба толерисати јер су безопасне или чак пожељне.

 

 

 Прилог: Драматизација ''У купеу''

 

Путници у купеу: Илија, Иван, Весна, Биљана, Петар, сви узраста 20-25 година.

Иван (Илији): Ти, ''гробару'', марш напоље из нашег купеа! Знам ја вас ''партизановце'' добро, мука ми је од вас. Сви сте ви лажови и преваранти, нећу да цео пут пазим шта ћеш да ми подвалиш. Море, очистићемо ми звездаши Србију од вас!( Изгура Илију из купеа).

Весна (Ивану): Мало си претерао али си у суштини у праву. Са њима треба тако. Да се разумемо, немам ја ништа против ''гробара'' али је чињеница да подмећу и лажу.

Биљана: Е, неће моћи тако. Они имају иста права као и сви остали, овај младић је путник као и сви ми и нико нема пава да га малтретира. Позваћу кондуктера да га врати а тебе(обраћа се Ивану) ћу пријавити за оно што си урадио.

(Биљана одлази по кондуктера, а и Иван за сваки случај напушта купе).

Петар: Свака част овој девојци. И ја сам мислио исто што и она али, право да вам кажем, нисам смео да се мешам. Чим сам видео да је онај мишићави са нама у купеу, хтео сам да седнем негде друго, знао сам да ће да се закачи за овог сиротог ''гробара''. Стварно ми се гаде ти надобудни ''звездаши'', и плашим их се, прави су фанатици.

(Улазе Биљана и Илија)

Илија(Биљани): Хвала што си ми помогла, ми ''гробари'' нисмо насилни. А ми сви не волимо ''звездаше'', они су прави фанатици. Али не можемо сами против њих. Уместо да те Звездине фанатике забране, још их пуштају да праве параде по граду. Срамота!

 Табела: Путници из купеа

 

Илија

Иван

Весна

Биљана

Петар

Ко има предрасуде?

 

 

 

 

 

Ко има стереотипе?

 

 

 

 

 

Ко врши дискриминацију?

 

 

 

 

 

Ко је нетолерантан?