Подручја рада
Претрага
12. Радионица

 ИЗРАЖАВАЊЕ МИШЉЕЊА

 

ЦИЉ: Циљ ове радионице је да ученици стекну знање о праву на слободно изражавање мишљења.

ЗАДАЦИ: -стицање знања о томе да деца и млади имају право да изразе своје мишљење и да се њихово мишљење узме у обзир у свим стварима које их се тичу,

-подстицање спремности да се искаже и брани властито мишљење,

-увиђање да борба за сопствено мишљење мора подразумевати прихватање права других на сопствено мишљење,

-увиђање да борба за сопствено мишљење мора бити заснована на аргументацији,

-развијање спремности и вештине да се проналазе и користе аргументи којима се сопствено мишљење образлаже, као и да се чују аргументи других.

 ОПИС АКТИВНОСТИ

Први корак:

Читање приче:

Чија одлука

Прошлог пролећа Маркова породица је кречила стан. Марко је био задовољан што се стан уређује и рекао је:

-Баш се радујем што сређујемо стан. Морам да размислим које ћу постере ставити на зидове своје собе.

Мајка и отац су га запрепашћено погледали. Мајка му је рекла: -Ниси ваљда мислио да лепиш постере сад када су зидови напокон чисти! Отац је додао: - Знаш ли ти колико кошта кречење!? 

Разговор о овој и о сличним ситуацијама у породици и школи. Питања:

-Шта мислите о овој ситуацији?

-Да ли Марково мишљење у овој ситуацији треба да буде узето у обзир?

-Шта мислите, колико Марко има година?

-Шта бисте мислили  о сличној ситуацији да се она дешава у школи и да ученици желе да уреде своју учионицу ? Треба ли да кажу своје мишљење?  Треба ли њихово мишљење да се уважи у том случају? Постоје ли ситуације у којима не мора бити уважено њихово мишљење?  Од чега то зависи?

-Шта ви радите у сличним ситуацијама у вашој породици?  Када се ваше мишљење уважава?

-Шта радите у сличним ситуацијама у школи?  Шта радите у ситуацији када су ваша мишљења различита од мишљења професора и запослених у школи?

-Шта радите у ситуацији када се неко ваше мишљење разликује од мишљења неког вашег друга?

-Од чега све зависи да ли ће ваше мишљење бити саслушано?  Да ли ваше понашање на неки начин утиче на то да ли ће ваше мишљење бити саслушано и узето у обзир?

Други корак: Подела у групе. Једна група треба да заступа Марково мишљење и помогну му да нађе аргументе којима би бранио своје мишљење.Друга група треба да пронађе аргументе којима би Маркови родитељи могли да бране своје мишљење.

Аргументи се бележе на табли.

Трећи корак: Заједничка анализа аргумената. Резиме: Сви људи, а то значи и свако дете, има право да изразе своје мишљење и да се његово/њено мишљење узме у обзир у одлучивању о свим стварима које га/је се тичу. Могућности деце да изразе своје мишљење, као и теме о којима ће изразити своје мишљење, зависе од узраста деце, њихових претходних искустава и сазнања, али и саме проблематике. Право да се каже своје мишљење, наравно, не значи и право да се прича када шта хоћемо, да вређамо и да не слушамо друге, већ значи аргументовано заступање свог приступа ситуацији, слушање и упоређивање са аргументима других.