Подручја рада
Претрага
25. Радионица

ПОСТИЗАЊЕ ДОГОВОРА

 ЦИЉ: Циљ ове радионице је да кроз одигравање ситуације која садржи сукобљавање интереса ученици сагледају кључне узроке јављања сукоба и његово настајање из фазе у фазу. Након тога нуде им се они облици понашања који могу да спрече сукоб и потпомогну налажење опште прихватљивог решења.

ЗАДАЦИ: -освешћивање тока конфликта, од његовог настанка, препознавање сопствене позиције;

-учење обрасца понашања који, када се примене, помажу да се на ненасилан начин прође кроз процес трагања за обострано прихватљивим решењем.

Материјал за рад: пакпапир и маркери.

 ОПИС АКТИВНОСТИ

Први корак: Припрема за драмски заплет и играње улога. Подела у групе и замишљају следећу ситуацију: Они су ученици два одељења који на крају школске године треба да иду на екскурзију. Остало је мало времена да то организују и пронађу туристичку агенцију која им је понудила два аранжмана. Један је одлезак у Будимпешту кији укључује обилазак града, културних споменика, забавни живот и наравно шопинг. Други је одлазак на море са боравком три дана у Будви, два дана у Херцег Новом и два дана у Котору, коришчење спортскорекреативних објеката и богат забавни програм. Цена је приближно иста. Агенција поставља два услова: Један је да за море не праве аранжман за мање од два одељења, и други да одлуку треба да донесу за десет минута како би они стигли да организују путовање.

Други корак: Бирање представника: у оквиру група одабрати двоје ученика једног одељења(I1одељење), двоје другог(I2 одељење) и једног представника туристичке агенције.

Трећи корак: Инструкције: Једно одељење је заинтересовано да иде у Будимпешту и треба да наговоре друго одељење да прихвате тај аранжман. Друго одељење је за море и треба да наговоре остале да прихвате тај аранжман. Представници агенције су посматрачи.

Четврти корак: Договарање у оквиру група. Након пет минута креће дискусија  и свака група саопштава шта су се договорили.

Пети корак: Резиме: То што су ученици доживели представља пример ескалације конфликта. И једна и друга страна у настојању да спроведу своју идеју заправо нису ни слушали другу страну и у том неслушању су постепено почели све гласније да причају, чак вичу. Свака група треба посебно да процени какав је био исход конфликта. Могући исходи су:

  1. Једна страна губи а друга добија-најчешћи исход сукоба. Међутим, победа једне стране је само привремен исход јер слабија страна може ојачати и конфликт лако може букнути поново, обично због неке ситнице.

  2. Компромис-свако попусти помало, обе стране поделе губитак а при томе имају и неку добит.

  3. Обе стране губе-најчешћи исход конфликта који дуго траје, обе стране се исцрпе и много више изгубе него што су уопште могле добити.

  4. Обе стане добијају- до оваквог решења се може доћи тек када се одреде поребе сукобљених страна и тако постоји велика вероватноћа да обе стране буду задовољне коначним исходом.

Шести корак: Исте групе покушавају ра разговарају али да се придржавају одређених правила: Пажљиво слушање, на папиру исписивање разлога и потреба због којих се залажу за неку од опција. Следи разговор, док једна група говори друга пажљиво слуша, затим друга група, посматрачи бележе атмосферу. На крају свака група заокружи једну потребу коју сматра најважнијом.

Седми корак: Трагање за решењем које би задовољило обе стране. Као решење се може понудити одлазак у иностранство у неку другу земљу која има море.