Подручја рада
Претрага
26. Радионица

ИЗВИНИ

 

ЦИЉ: Циљ ове радионице је да ученици схвате да се кроз пружање и прихватање извињења могу избећи  сукоби и прекиди у комуникацији. Треба да им помогне да се убудуће лакше извине, тако што ће схватити да извињење није знак слабости, већ израз добре воље и спремности да се прихвати одговорност за сопствено понашање.

ЗАДАЦИ: -препознавање различитих начина извињавања и повезаности између телесне експресије и вербалног исказа;

-освешћивање процеса који се јављају приликом извињавања и прихватања извињења;

-размена искустава и ставова о извињавању и да се уочи сложеност процеса извињавања.

Материјал за рад: табла или велики папир, папир А4 и маркери.

 ОПИС АКТИВНОСТИ

Први корак: Подела у групе по троје. У свакој групи један је вајар а друго двоје модели, глина. Задатак вајара је да постави моделе у положај да се једно извињава а друго да прима извињење.

Други корак: Приказивање скулптура извињавања. Разговор:

-Како су се осећали у улогама које су играли?

-Да ли постоји склад између вербалног и невербалног изражавања извињења?

-Које начине изражавања извињења препознају?

Подела у парове. Читање ситуације:''Родитељи те позивају да идеш на славу код кумова. Изговараш се са учењем и одбијаш позив јер ти је тамо досадно и не желиш да идеш. Родитељи одлазе сами. Пола сата по њиховом одласку зове те друштво да играте карте. Одлазиш мислећи да ћеш се вратити пре родитеља. Враћаш се кући али родитељи су већ стигли, седе у дневној соби, намргођени су и ћуте'':

Треба да одглуме наставак ситуације у паровима а затим замене улоге.

Трећи корак: Дискусија:

-Како сте се осећали док сте били у улози онога ко се извињава?

-Шта је могло да вам олакша/отежа извињење?

-Како сте се осећали у улози онога ко прима извињење?

-Шта је било теже:да дајете или примате извињење?

-Какво извињење не бисте прихватили?

Резиме на табли или великом папиру:

-када се ми извињавамо и када се нама други извињавају.

Коментар: Видимо колико је тешко извинити се, јер то подразумева прихватање наше одговорности и признавање сопствене кривице, што није увек лако. Али, извињење је и гест добронамерности према другој особи, показивање да водимо рачуна о њој и о њеним осећањима. Зато чак и када је реч о неспоразуму  а не о лошој намери, потребно је извинити се и разјаснити ситуацију. Од тога како се неко извини зависи и како ће други наше извињење схватити и прихватити. Туђе извињење не треба схватити као знак властите победе нити своје извињење као пораз, већ као шансу за изграђивање узајамног поверења и уважавања.