ПОСРЕДОВАЊЕ ЦИЉ: Циљ ове радионице је да се ученици упознају са основним идејама, сврхом и поступком посредовања у сукобима и неспоразумима и испробају стечена знања у једној ситуацији симулиране свађе међу друговима. ЗАДАЦИ: -убеђивање другог кроз игру; -осмишљавање ситуације сукоба из школског живота; -посредовање у сукобу и учење основних карактеристика и фаза у посредовању; -коришћење претходно стечених знања. Материјал за рад: прилог ''Посредовање'', за сваког ученика. ОПИС АКТИВНОСТИ Први корак: Подела у парове, стану један наспрам другог и разговарају само са две речи: да и не. Један у пару ће упорно говорити да, а други само не. Свако треба да убеди оног другог у своје мишљење и да његов пар на крају попусти.Иако говоре само једну реч могу користити сва друга средства за убеђивање: интонацију, јачину гласа, положаје и покрете тела. После два минута ученици мењају улоге. Други корак: Разговор: -Како су се осећали током вежбе? -Шта је било лакше да заступају? -Како су промене у реакцији једног(умиљавање, наређивање) утицале на одговор другог у пару? Други корак: Подела у групе по четворо. У свакој групи треба да буду две особе које су у сукобу, посматрач и посредник у сукобу. Треба да смисле неку ситуацију сукоба из школског живота коју ће да одиграју. Трећи корак: Започиње процес посредовања. Прилог: ПОСРЕДОВАЊЕ Улога посредника: -Посредник је особа која је обучена да посредује у сукобу. -Важно је да буде прихваћен од обе стране у сукобу, да је непристрасан, неутралан. -Не сме да буде умешан у сукоб. -Важно је да не просуђује, не вреднује. Одговоран је за сам процес разговора а не за решење. -Помаже да стране у сукобу искажу потребе и бриге. -Помаже у тражењу решења. ФАЗЕ У ПОСРЕДОВАЊУ: - Успостављање поверења и договор о правилима рада (посредник седи подједнако удаљен од обе стране, кад један говори други слушају...).
- Сукобљене стране износе своје виђење проблема, подстиче изношење потреба и брига. –Посредник активно слуша.
- Посредник подстиче дефинисање главног проблема. Сумира.
- Посредник сакупља идеје за решење проблема. Истражује шта је свака страна у сукобу реално спремна да уради.
- Помаже учесницима да одаберу решења којим су обе стране задовољене, тако што анализира добре и лоше стране предлога.
- Договор, долажење до споразума.
|