Подручја рада
Претрага
28.Радионица

НАСИЉЕ У НАШОЈ ОКОЛИНИ

 

ЦИЉ: Циљ ове радионице је да ученици постану осетљивији на различите врсте насиља, посебно прикривених/мање видљивих/ врста насиља, стекну свест о присутности насиља у свим сегментима друштва и размотре ко су све насилници.

ЗАДАЦИ: -уочавање и препознавање различитих врста насиља

-указивање на стереотипе који постоје у свести већине о томе ко су насилници.

Материјал за рад: папир, оловке, по четири картице различитих врста насиља за сваку групу.

 ОПИС АКТИВНОСТИ

На претходном часу ученици добијају задатак да током једне недеље прикупљају примере који се баве проблемима насиља у дневној штампи, радију, ТВ емисијама...

Први корак: Ученици у групама дискутују о прикупљеним прилозима. Разврставају их по врсти насиља и бележе ко су насилници, ко жртве насиља.

Други корак: Представници група износе податке за своју групу. Наставник на табли у колонама за сваки тип насиља даје опис конкретне подкатегорије, ко врши насиље, ко су жртве насиља.

Трећи корак: Дискусија:

-Да ли су све категорије насиља, посебно насиља над децом, заступљене?

-Да ли могу да се сете примера за категорије које нису наведене?

-У којој сфери друштва је насиље најчешће?  Који типови су најчешћи?  Ко су најчешће жртве?  Да ли је слика коју су добили из својх прилога реална?

-Ко су све извршиоци насиља?  Да ли ту постоје стереотипи?

-Шта су могући узроци насиља?

-Шта ми можемо да урадимо на спречавању насиља?

 Уколико нема прилога из медија ученицима се поделе картице па они имају задатак да дају примере насиља за сваку категорију.

 

Прилог: ВРСТЕ НАСИЉА 

Физичко злостављање

Наношење телесних повреда другој особи/детету, непосредно(ударање, шамарање) или коришћењем различитих оруђа, оружја и средстава (тровање, паљење или попаривање, везивање...) а што може довести до физичке повреде, а у тежим случајевима и до смрти. Намерно изазивање болести код друге особе/детета спада у облике физичког злостављања.

 

Емоционално злостављање

Понављана чињења или нечињења од стране другог лица која код деце развијају осећање безвредности и одбачености. Емоционално злостављање дефинише се на основу следећих типова понашања: одбацивање, омаловажавање, учестало застрашивање, изолација, игнорисање, изазивање несигурности, експлоатација/корупција детета као и претерана и неадекватна очекивања од детета.

 

Сексуално злостављање/злоупотреба

Подразумева сваку активност коју нека особа спроводи ради задовољавања сопствених сексуалних потреба, против воље друге стране/детета, независно од тога да ли је дете свесно природе тих радњи. Оно укључује сваку форму контакта који се реализује у сексуалне сврхе; не-контактне активности као што су излагање детета погледу, воајеризам, приказивање порнографског материјала детету или навођење детета да се понаша на узрасно неприхватљиве сексуалне начине. Коришћење деце за проституцију, порнографију сматра се сексуалном експлоатацијом детета.

 

Занемаривање детета

Запостављање основних физичких или психолошких потреба детета трајно или у дужем временском периоду може изазвати озбиљне последице у развоју детета. Оно подразумева пропусте родитеља или старатеља да детету обезбеде адекватну исхрану, смештај и одећу, или да пропусте да заштите дете од физичких повреда или других опасности, необезбеђивање одговарајуће медицинске неге и лечења, запостављање дететових основних емоционалних и образовних потреба или напуштање детета.