Подручја рада
Претрага
Бора Станковић – Нечиста крв

Projekat Živeti zajedno

Opšti podaci o nastavnoj jedinici

Predmet

Srpski jezik i književnost

Naziv nastavne jedinice

Bora Stanković – Nečista krv

Razred

Treća godina

Autor nastavne jedinice

Danka Vračarić

Škola

Tehnička škola

Tip časa

Ponavljanje

Nastavne metode

Verbalno – tekstualne (usmeno izlaganje, razgovor – monološka i dijaloška, čitanje i rad na tekstu )

Oblici rada

Frontalni, grupni,vrteška

Ciljevi (ukratko navesti ciljeve koji se žele postići navedenim aktivnostima)

  • Uočavanje karakteristika patrijarhalne kulture u romanu.
  • Upoređivanje elemenata gradske i seoske kulture prikazanih u romanu Nečista krv.
  • Uočavanje problema koji nastaju kod glavne junakinje zbog ne uklapanja u dominantnu, seosku kulturu u koju dolazi nakon udaje.
  • Uočavanje na koje teškoće nailazi pojedinac, pripadnik jedne kulture kada mora da prihvati kulturne obrasce druge, dominantna kultura.
  • Razumevanje kako određene karakteristike kulture utiču na ponašanje i životne stavove pripadnika te kulture.
  • Upoređivanje stečenog znanje o patrijarhalnim kulturnim obrascima sa odlikama kulture kojoj mi pripadamo i prepoznavanje tekovina patrijarhalne kultura u našem okruženju.

Ishodi (taksativno navesti kakve ishode očekujemo posle navedenih aktivnosti, tj. šta će učenicisvojiti/razumeti/osvestiti/uraditi posle aktivnosti)

  • Učenici treba da bude svesni šta je patrijarhalna kultura i koje su njena karakteristike.
  • Učenici će razumeti da postoje različite porodične vrednosti u okviru različitih kultura i biće osposobljeni da uporede elemenate gradske i seoske kulture.
  • Učenici će razumeti probleme koji nastaju zbog neuklapanja pojedinca u dominantnu, njemu nepoznatu kulturu.
  • Učenici će shvatiti kako određene karakteristike kulture utiču na ponašanje i životne stavove pripadnika te kulture.
  • Učenici će biti sposobni da uoče sličnosti, a ne samo razlike među kulturama, da procene koji elementi su zajednički različitim kulturama , a zasnivaju se na osnovnim postulatima humanosti i pravičnosti, a samim tim će biti i pravilno usmereni da odbace iz svije kulture ono što se kosi sa pomenutim moralnim načelima.

Tok časa (navesti scenario nastavne jedinice, tj. uvodne, centralne i zavrsne aktivnosti. Odrediti i orijentacioni vremenski okvir za aktivnosti – navesti trajanje aktivnosti u minutima)

  • Uvodni deo časa – vrteška ( 5 minuta )

Vrteška – Učenici su podeljeni na dve polovine, na unutrašnji i spoljašnji krug i svako ima partnera sa kojim sa gleda u oči.Učenicima iz unutrašnjeg kruga se daje tema Karakteristike gradske kulture starog Vranja u romanu Nečista krv. Treba da o tome govore 3 -5 minuta dok učenici iz spoljašnjeg kruga slušaju, postavljaju pitanja i beleže.Nakon isteka vremena učenici iz spoljašnjeg kruga se pomeraju za jedno mesto u ptavcu kazalje na satu. Na taj način se formiraju novi timovi i sada učenici u spoljašnjem krugu dobijaju zadatak Karakteristike seoske kulture u romanu Nečista krv, dok oni u unutrašnjem postaju slušaoci. Svi moraju jednom da pričaju i jednom da hvataju beleške.

  • Glavni deo časa
  • Rad u grupi ( 10 minuta )
  • Podela učenika u grupe, davanje instrukcija za rad:
  1. grupa: Karakteristike gradske kulture starog Vranja u romanu Nečista krv – način života, kultura stanovanja, ponašanje, položaj žene, status u društvu, etičke i estetske norme... (tražiti argumente u samom književnom delu)
  1. grupa: Karakteristike seoske kulture u romanu Nečista krv - način života, kultura stanovanja, ponašanje, položaj žene, status u društvu, etičke i estetske norme... (tražiti argumente u samom književnom delu)
  1. grupa: Patrijarhalni svet u romanu B. Stankoviča (položaj žene, figura oca, moralne norme – patrijarhalne stege i moralni obziri (argumenti tražiti u samom delu).
  1. Patrijarhalnost umodernog doba ( navođenje primeri iz iskustva, bliskog okruženja, medija...)
  1. grupa: Problema koji nastaju kod glavne junakinje zbog ne uklapanja u dominantnu, seosku kulturu u koju dolazi nakon udaje – psihološks preživljavanja, ponašanje, posrnuće... ( argumente tražiti u samom delu)
  • Rad grupa

Tokom rada grupa, nastavnik obilazi grupe, pojašnjava instrukciju i usmerava učenike da u delu traže atgumente za svoje mišljenje.

  • Izlaganje grupa ( 10 minuta )

Nakon izlaganja svake grupe, ostali učenici mogu da dopune, postave pitanje, prokomentarišu. Nakon toga prelazi se na izlaganje sledeće grupe

  • Objedinjavanje rada grupa (15 minuta )

-Razgovor o različitim kulturama sa kojim se učenici sreću u romanu Nečista krv:

Koje suprostavljene kulture ste upoznali u romanu Nečista krv?

Koje razlike između gradske i seoske kulture uočavate u romanu Nečista krv?

Šta im je zajedničko?

Koje su karakteristike patrijarhalne kulture?

Kako određene karakteristike kulture utiču na ponašanje i životne stavove pripadnika te kulture?

Objasnite postojanje različitih porodične vrednosti u okviru različitih kultura .

-Razgovor o posledicama izmeštanja pojedinca iz vlastite kulture:

Koji problemi nastaju zbog neuklapanja pojedinca u dominantnu, njemu nepoznatu kulturu?

Na koje teškoće nailazi pojedinac, pripadnik jedne kulture kada mora da prihvati kulturne obrasce druge, dominantna kultura?

-Razgovor o sličnostima, a ne samo razlike među kulturama:

Procenite koji elementi su zajednički različitim kulturama , a zasnivaju se na osnovnim postulatima humanosti i pravičnosti?

Ima li nešto što biste vi promenili u vašoj kulturi jer se kosi sa pomenutim moralnim načelima.

Šta biste vi prihvatili, a šta odbacili od karakteristika patrijarhalne kulture koje ste u ovom romanu upoznali?

Šta primećuju od tekovina patrijarhelne kulture u vremenu u kome mi živimo?

  • Završni deo časa ( 5 minuta )

Učenici će izneti svoje stavove i zaključke i dobiti domaći zadatak Sukob kultura u romanu Nečista krv prelomljen kroz lik glavne junakinje Sofke

Elementi interkulturalnosti u nastavnoj jedinici (detaljno navesti šta su sve elementi koji ukazuju na različitost i uvažavanje različitosti u određenoj nastavnoj jedinici, na koje sve načine nastavna jedinica podstiče učenike da razmišljaju o različitostima i da se decentriraju iz svoje tačke gledišta)

  • Opis patrijarhelnog sveta u romanu B. Stanković
  • Naličje patrujarhalnih normi i
  • Položaj žene u ovakvom društvu.
  • Sukob kulture kojoj ona pripada i kulture u koju dolazi
  • Uočavanje na koje teškoće nailazi pojedinac, pripadnik jedne kulture kada mora da prihvati kulturne obrasce druge, dominantna kultura.
  • Razumevanje kako određene karakteristike kulture utiču na ponašanje i životne stavove pripadnika te kulture.
  • Upoređivanje stečenog znanje o patrijarhalnim kulturnim obrascima sa odlikama kulture kojoj mi pripadamo i prepoznavanje tekovina patrijarhalne kultura u našem okruženju.

Materijal ( taksativno navesti materijale koji se koriste za realizaciju nastavne jedinice, a primerak svakog materijala dostaviti u prilogu).

  • Tekst
  • 5 papira za rad u grupi
  • 5 papira sa instrukcijama za rad u grupi