Ishodi (taksativno navesti kakve ishode očekujemo posle navedenih aktivnosti, tj. šta će učenicisvojiti/razumeti/osvestiti/uraditi posle aktivnosti) | - Učenici treba da bude svesni šta je patrijarhalna kultura i koje su njena karakteristike.
- Učenici će razumeti da postoje različite porodične vrednosti u okviru različitih kultura i biće osposobljeni da uporede elemenate gradske i seoske kulture.
- Učenici će razumeti probleme koji nastaju zbog neuklapanja pojedinca u dominantnu, njemu nepoznatu kulturu.
- Učenici će shvatiti kako određene karakteristike kulture utiču na ponašanje i životne stavove pripadnika te kulture.
- Učenici će biti sposobni da uoče sličnosti, a ne samo razlike među kulturama, da procene koji elementi su zajednički različitim kulturama , a zasnivaju se na osnovnim postulatima humanosti i pravičnosti, a samim tim će biti i pravilno usmereni da odbace iz svije kulture ono što se kosi sa pomenutim moralnim načelima.
|
Tok časa (navesti scenario nastavne jedinice, tj. uvodne, centralne i zavrsne aktivnosti. Odrediti i orijentacioni vremenski okvir za aktivnosti – navesti trajanje aktivnosti u minutima) | - Uvodni deo časa – vrteška ( 5 minuta )
Vrteška – Učenici su podeljeni na dve polovine, na unutrašnji i spoljašnji krug i svako ima partnera sa kojim sa gleda u oči.Učenicima iz unutrašnjeg kruga se daje tema Karakteristike gradske kulture starog Vranja u romanu Nečista krv. Treba da o tome govore 3 -5 minuta dok učenici iz spoljašnjeg kruga slušaju, postavljaju pitanja i beleže.Nakon isteka vremena učenici iz spoljašnjeg kruga se pomeraju za jedno mesto u ptavcu kazalje na satu. Na taj način se formiraju novi timovi i sada učenici u spoljašnjem krugu dobijaju zadatak Karakteristike seoske kulture u romanu Nečista krv, dok oni u unutrašnjem postaju slušaoci. Svi moraju jednom da pričaju i jednom da hvataju beleške. - Rad u grupi ( 10 minuta )
- Podela učenika u grupe, davanje instrukcija za rad:
- grupa: Karakteristike gradske kulture starog Vranja u romanu Nečista krv – način života, kultura stanovanja, ponašanje, položaj žene, status u društvu, etičke i estetske norme... (tražiti argumente u samom književnom delu)
- grupa: Karakteristike seoske kulture u romanu Nečista krv - način života, kultura stanovanja, ponašanje, položaj žene, status u društvu, etičke i estetske norme... (tražiti argumente u samom književnom delu)
- grupa: Patrijarhalni svet u romanu B. Stankoviča (položaj žene, figura oca, moralne norme – patrijarhalne stege i moralni obziri (argumenti tražiti u samom delu).
- Patrijarhalnost umodernog doba ( navođenje primeri iz iskustva, bliskog okruženja, medija...)
- grupa: Problema koji nastaju kod glavne junakinje zbog ne uklapanja u dominantnu, seosku kulturu u koju dolazi nakon udaje – psihološks preživljavanja, ponašanje, posrnuće... ( argumente tražiti u samom delu)
Tokom rada grupa, nastavnik obilazi grupe, pojašnjava instrukciju i usmerava učenike da u delu traže atgumente za svoje mišljenje. - Izlaganje grupa ( 10 minuta )
Nakon izlaganja svake grupe, ostali učenici mogu da dopune, postave pitanje, prokomentarišu. Nakon toga prelazi se na izlaganje sledeće grupe - Objedinjavanje rada grupa (15 minuta )
-Razgovor o različitim kulturama sa kojim se učenici sreću u romanu Nečista krv: Koje suprostavljene kulture ste upoznali u romanu Nečista krv? Koje razlike između gradske i seoske kulture uočavate u romanu Nečista krv? Šta im je zajedničko? Koje su karakteristike patrijarhalne kulture? Kako određene karakteristike kulture utiču na ponašanje i životne stavove pripadnika te kulture? Objasnite postojanje različitih porodične vrednosti u okviru različitih kultura . -Razgovor o posledicama izmeštanja pojedinca iz vlastite kulture: Koji problemi nastaju zbog neuklapanja pojedinca u dominantnu, njemu nepoznatu kulturu? Na koje teškoće nailazi pojedinac, pripadnik jedne kulture kada mora da prihvati kulturne obrasce druge, dominantna kultura? -Razgovor o sličnostima, a ne samo razlike među kulturama: Procenite koji elementi su zajednički različitim kulturama , a zasnivaju se na osnovnim postulatima humanosti i pravičnosti? Ima li nešto što biste vi promenili u vašoj kulturi jer se kosi sa pomenutim moralnim načelima. Šta biste vi prihvatili, a šta odbacili od karakteristika patrijarhalne kulture koje ste u ovom romanu upoznali? Šta primećuju od tekovina patrijarhelne kulture u vremenu u kome mi živimo? - Završni deo časa ( 5 minuta )
Učenici će izneti svoje stavove i zaključke i dobiti domaći zadatak Sukob kultura u romanu Nečista krv prelomljen kroz lik glavne junakinje Sofke |