Ciljevi (ukratko navesti ciljeve koji se žele postići navedenim aktivnostima) | -upoznavanje učenika sa pojmom praistorije, odlikama ovog perioda kao najstarijeg i prvog u razvoju ljudske zajednice -uočavanje elemenata interulturalnosti na pojmu i ulozi umetnosti, pojmu društvenih odnosa, onosno ljudskih prava odnosno polne diskriminacije, (pojam patrijarhalnog i matrijarhalnog društva), zatim na pojmu uredjenja ljudskog društva -učenik treba da razume kulturu jedne epohe na sva tri nivoa (konkretni nivo, nivo ponašnja i simbolički nivo, odnosno da proučava i način odevanja, ishrane, životni stil, magijske rituale i obrede, verovanja, umetnost i dr.) |
Ishodi (taksativno navesti kakve ishode očekujemo posle navedenih aktivnosti, tj. šta će učenici usvojiti/razumeti/osvestiti/uraditi posle aktivnosti) | -učenik treba da razume pojam praistorije i stekne vremensku orjentaciju -učenik treba da zna odlike umetnosti u ovom periodu kao i ulogu samih dela u zivotu ljudi -učenik treba da razume potrebu praistorijskog čoveka za umetnošću, ali i ulogu umetnosti u svakodnevnom zivotu (poseban naglasak na ulogu umetnosti u magijskim ritualima i obredima, zatim naglasak na umetnosti kao prvom obliku komunikacije- slikovno pismo počinje u pećinama) -učenik treba da razume kulturu jedne epohe na sva tri nivoa (konkretni nivo, nivo ponašnja i simbolički nivo, odnosno da proučava i način odevanja, ishrane, životni stil, magijske rituale i obrede, verovanja, umetnost i dr.) |
Tok časa (navesti scenario nastavne jedinice, tj. uvodne, centralne i zavrsne aktivnosti. Odrediti i orijentacioni vremenski okvir za aktivnosti – navesti trajanje aktivnosti u minutima) | I korak: frontalno predavanje (30 min) -uvodno predvanje o praistoriji (vremenski okviri, istorijski i prirodni uslovi razvoja ljudske vrste) -podele(paleolit, neolit, metalno doba) - odlike pojedinih epoha (odlike paleolita, neolita, i metalnnog doba) - umetnička aktivnost kroz ove periode (analiza dela kroz sva tri perioda, paleolita, neolita, i metalnnog doba) II korak: podela u grupe, davanje instrukcija za rad grupa i rad grupa (oko 15 min) - podela na 4 grupe -svaka grupa dobija zadatak da analizira sledeće teme koje ce kasnije da prezentuje (svoje zaključke grupe ispisuju na hameru kako bi ih kasnije prezentovali): 1. grupa: uvodna reč- praistorija, podele praistorije, vremenski okviri, osvrt na ulogu koju je umetnost imala u praistoriji (paralela sa umetnošću danas, odnosno umetnost je nekada imala magijsku ulogu, a danas postoji „umetnost radi umetnosti“) 2. grupa: paleolit, opšte karakteristike, pećinsko slikarstvo, kult boginje majke- Venere, prvo oružije (poseban osvrt na ulogu i položaj žene u društvu, raslojavanje društva kao neizbežna pojava, odnosno formiranje prvih zajednica), a takođe nameće se i odnos polova odnosno rasna diskriminacija koja je išla u suprotnom smeru od onoga sto je danas (pojam matrijarhalnog društva) 3. grupa: neolit, opšte karakteristike, prve grobnice, vajarsto, javljanje prvih religija, savršenije orudje i oružije (osvrt na novo polarisanje u društvu, odnosno društvo postepeno postaje patrijarhalno, razvoj religija kao inljene uloga u ljudskoj zajednici (paralela sa savrememenim dobom), razvoj poljoprivrede i njen uticaj na razvoj društva) 4. grupa: metalno doba, opšte karakteristike, periodi u razvoju, umetnička aktivnost: megalitske grobnice, vajarstvo, keramika, slikarstvo (analizirati položaj žena i muškaraca odnosno polnu diskriminaciju, formiranje prvih država kao potrebu za napredak ljudske zajednice, razvoj zanatstva kao okidač za dalje raslojavanje drustva (dublja disktiminacija) III korak: prezentacija rada svake grupe (oko 20 min) IV korak: (oko 25 min) objedinjavanje rada grupa i završni razgovor (odnosno diskusija) uz osvrt na sledeće elemente: uloga umetnosti u civilizaciji nekada i sada, odnos polova odnosno polna diskriminacija (paralele sa današnjicom), odnos prema religiji, nužno raslojavanje društva(posebno uočiti okidače za raslojavanje kao što je na primer pojava zanatstva), ptreba za udruživanjem u zajednice odnosno stvaranje prvih država, (pararela praistorije sa današnjicom da bi se uočila i shvatila razlika), razvoj magijskih rituala koji kasnije postepeno prerastaju u religije (razmatrati nužnost ovih pojava nekada i sada) |
Elementi interkulturalnosti u nastavnoj jedinici (detaljno navesti šta su sve elementi koji ukazuju na različitost i uvažavanje različitosti u određenoj nastavnoj jedinici, na koje sve načine nastavna jedinica podstiče učenike da razmišljaju o različitostima i da se decentriraju iz svoje tačke gledišta) | - učenici pre svega treba da razumeju da od nastanka ljudske zajednice postoji poreba za umetnošću odnosno stvaranjem - učenici treba da uvide da je umetnost takodje bila prvo sredstvo komunikacije - učenici treba da se decentriraju iz svog položaja i da razumeju da umtnost u praistoriji ima potpuno drugačiju ulogu nego danas, odnosno nije postojala „umetnost radi umetnosti“ već je imala konkretnu ulogu u magijskim ritualima i obredima (komparacija sa savremenim dobom) - učenike treba podstaći da razmisljaju o različitosti uloge umetnosti u društvu nekad i sada - odnos između polova nekada i sada (prvobitno se društvo razvijalo kao matrijarhat, kasnije kao patrijarhat, dok se danas u većini zemalja teži ravnopravnosti) - društveno raslojavanje ali i udruživanje kao poreba - uticaj prvih oblika „privrede“ (lov, zemljoradnja,stočarstvo) na razvoj drštva (porediti sa današnjicom) |
Materijal (taksativno navesti materijale koji se koriste za realizaciju nastavne jedinice, a primerak svakog materijala dostaviti u prilogu). | -reprodukcija dela iz praistorije: Vilendorfska venera, crteži životinja iz pećine Altamire i Lasko, Stounhedž, megaliti, statua Lepnskog Vira, Dupljajska kolica - B.Gostović, V. Karadžić (god.): Udžbenik Likovna kultura za gimnazije i srednje stručne škole, Praistorija. Beograd: ZUNS. (str. ) - kartice za podelu na grupe - hamer(4 kom), markeri |