Подручја рада
Претрага
Средњи век (романика и готика)

Projekat Živeti zajedno

Opšti podaci o nastavnoj jedinici

Predmet

Likovna kultura

Istorija umetnosti

Naziv nastavne jedinice

Srednji vek (romanika i gotika)

Razred

prvi, drugi

Autor nastavne jedinice

Marija Žunić

Škola

Tehnička škola Užice

Tip časa

ponavljanje

Nastavne metode

verbalno- tekstuane, ilustrativno- demonstrativne

Oblici rada

frontalni, idividualni, rad u grupi

Ciljevi (ukratko navesti ciljeve koji se žele postići navedenim aktivnostima)

-ponavljanje i utvrdjivanje znanja vezanih za umetnost srednjeg veka (istorijski uslovi, vremansko razdoblje, odlike, predstavnici)

-uočavanje elemenata interulturalnosti kroz ljudska prava u srednjem veku

-uočavanje elemenata interulturalnosti kroz odnose rema religiji srednjeg veka

- uočavanje diskriminacije: polna diskriminacija (žene); diskriminacija po poreklu i staležu (seljaci-feudalci).

Ishodi (taksativno navesti kakve ishode očekujemo posle navedenih aktivnosti, tj. šta će učenici usvojiti/razumeti/osvestiti/uraditi posle aktivnosti)

-učenik treba da razume pojam srednjeg veka i stekne vremensku orjentaciju

-učenik trba da zna odlike umetnosti u ovom periodu kao i ulogu samih dela

-učenik treba da razume kulturu jedne epohe na sva tri nivoa (konkretni nivo, nivo ponašnja i simbolički nivo), odnosno učenici treba da pokušaju da sagledaju sve aspekte života u srednjem veku npr. način odevanja, način života, diskriminacija društvenih slojeva po različitim osnovama (pol, pripadnost različitim staležima), uticaj crkve na razvoj drustva, uloga crkve u životu ljudi itd.

- učenik treba da razume ulogu crkve i religije u kreiranju jedne umetničke epohe

- ciklično ponavljnje jačeg i slabijeg uticaja crkve kroz razvoj ljudskog društva (odnosno različit odnos prema religiji u toku razvoja društva)

-diskriminacija odredjenih društvenih slojeva (odnosno povlašćen položaj sveštenstva i potpuno obespravljeni seljaci i drugi „niži“ slojevi stanovništva)

-decentracija – sagledavanje položaja žena, nižeg staleža, feudalaca, sveštenstva u srednjem veku.

Tok časa (navesti scenario nastavne jedinice, tj. uvodne, centralne i zavrsne aktivnosti. Odrediti i orijentacioni vremenski okvir za aktivnosti – navesti trajanje aktivnosti u minutima)

I korak: isticanje cilja časa i najava rasprave na temu „Srednji vek, mračno doba, da ili ne?“ (3min)

II korak: podela učenika na grupe prema unapred pripremljenim karticama na kojima su ispisani sledeći pojmovi (odeljenje od 25 učenika): sudija 1 kartica, ekipa ZA 6 kartica, ekipa PROTIV 6 kartica, porota 6 kartica i gradjani 6 kartica

- formiranje grupa prema karticama koje su učenici izvukli (oko 3min)

III korak: svaka grupa dobija instrukcije za rad(5min)

sudija vodi sudjenje odnosno debatu i raspravu (uz pomoć nastavnika ukoliko je potrebno)

ekipa ZA treba da na osnovu znanja stečenih na ranijim časovima zastupa ideju da je srednji vek mračno doba, odnosno da ovaj period posmatra kroz negativnu konotaciju prateći razvoj kulture, umetnosti, nauke, isto tako analizirajući društvene odnose, diskriminaciju, položaj žena i dece, postovanje ljudskih prava, uticaj religije itd.

ekipa PROTIV suprotno prvoj ekipi treba da zastupa ideju da srednji vek nije mračno doba odnosno da posmatra ovaj period kroz pozitivne aspekte npr. podizanje visokih raskošnih gradjevina, razvoj vajarstva i slikarstva koje je u okviru arhitekture, prepisivačke škole (iluminirani rukopisi), širenje hriščanstva kao religije koja propoveda pozitivne vrednosti

porota treba da sastavi kriterijum po kome će vrednovati rad grupa, kao i da pažljivo da sasluša argumente i sa jedne i sa druge strane, i da prvo svako za sebe, a onda i na nivou grupe, donese odluku uz obrazloženje, koja je grupa iznela sigurnije dokaze

građani takođe treba da osmisle kriterijum po kome će vrednovati rad grupa, odnosno oni mogu da uzmu u obzir i argumente grupa ali isto tako i nastup, način izlaganja za razliku od porote čija se odluka bazira samo na argumentima

- učenike upoznati sa pravilima debate:

1. prva grupa izlaže četiri min.

2. druga grupa izlaže četiri min.

3. prva gupa postavlj pitanja drugoj, i obratno

4. otvorena diskusija

5. NEMA UPADANJA U REČ, slušamo onoga ko govori, poštujemo pravila i kulturu debatovanja

IV korak: rad u grupi, grupama dati vremena da osmisle argumente kojima će se braniti, kao i način njihove prezentacije da bi bili što ubedljiviji, takodje i porota i gradjani moraju svoju odluku opravdati objašnjenjem (10 min)

V korak: izlaganje grupa prema pravilima debate (15 min)

VI korak: objedinjavanje rada gupa i razgovor na zadatu temu, odnosno sagledavanje srednjeg veka i u pozitivnom i u negativnom kontekstu, odnosno isticanje činjenice da istu pojavu uvek možemo sagledati iz više različitih uglova (tako bi i trebalo da pristupmo svakom problemu, pojavi i sl.) (oko 10 min)

Elementi interkulturalnosti u nastavnoj jedinici (detaljno navesti šta su sve elementi koji ukazuju na različitost i uvažavanje različitosti u određenoj nastavnoj jedinici, na koje sve načine nastavna jedinica podstiče učenike da razmišljaju o različitostima i da se decentriraju iz svoje tačke gledišta)

- svaki problem se decentriranjem iz sopstvenog položaja uvek može sagledati iz više različitih uglova (odnosno i u pozitivnom i u negativnom kontekstu)

- svaka epoha nosi sa sobom i dobre i loše elemente, a na nama je da ih razumemo i na pravi način iskoristimo

- jak uticaj religije(misli se i na katoličanstvo, pravoslavlje, islam...) na razvoj kulture, umetnosti, nauke, slobodnog duha ( i dan danas je u nekim zemljama prisutan ovakav odnos prema religiji- posbno se u ovom kontekstu mogu pomenuti islamske zemlje)

- nepoštovanje ljudskih prava, diskriminacija žena i dece (i dan danas u nekim zemljama nemaju svi gradjani ista prava, npr. u nkim zemljama žene nemaju još pravo glasa)

- nemanje slobode misli, odnosno ograničavanje nauke, kulture, umetnosti i dr.

Materijal (taksativno navesti materijale koji se koriste za realizaciju nastavne jedinice, a primerak svakog materijala dostaviti u prilogu).

- B.Gostović, V. Karadžić (god.): Udžbenik Likovna kultura za gimnazije i srednje stručne škole, Praistorija. Beograd: ZUNS. (str. )

- kartice za podelu na grupe

- papir za prezentaciju grupa (ili flip čart), markeri

Napomena

-Ova tema se može realizovati i kao dvočas