I korak: isticanje cilja časa i najava rasprave na temu „Srednji vek, mračno doba, da ili ne?“ (3min) II korak: podela učenika na grupe prema unapred pripremljenim karticama na kojima su ispisani sledeći pojmovi (odeljenje od 25 učenika): sudija 1 kartica, ekipa ZA 6 kartica, ekipa PROTIV 6 kartica, porota 6 kartica i gradjani 6 kartica - formiranje grupa prema karticama koje su učenici izvukli (oko 3min) III korak: svaka grupa dobija instrukcije za rad(5min) sudija vodi sudjenje odnosno debatu i raspravu (uz pomoć nastavnika ukoliko je potrebno) ekipa ZA treba da na osnovu znanja stečenih na ranijim časovima zastupa ideju da je srednji vek mračno doba, odnosno da ovaj period posmatra kroz negativnu konotaciju prateći razvoj kulture, umetnosti, nauke, isto tako analizirajući društvene odnose, diskriminaciju, položaj žena i dece, postovanje ljudskih prava, uticaj religije itd. ekipa PROTIV suprotno prvoj ekipi treba da zastupa ideju da srednji vek nije mračno doba odnosno da posmatra ovaj period kroz pozitivne aspekte npr. podizanje visokih raskošnih gradjevina, razvoj vajarstva i slikarstva koje je u okviru arhitekture, prepisivačke škole (iluminirani rukopisi), širenje hriščanstva kao religije koja propoveda pozitivne vrednosti porota treba da sastavi kriterijum po kome će vrednovati rad grupa, kao i da pažljivo da sasluša argumente i sa jedne i sa druge strane, i da prvo svako za sebe, a onda i na nivou grupe, donese odluku uz obrazloženje, koja je grupa iznela sigurnije dokaze građani takođe treba da osmisle kriterijum po kome će vrednovati rad grupa, odnosno oni mogu da uzmu u obzir i argumente grupa ali isto tako i nastup, način izlaganja za razliku od porote čija se odluka bazira samo na argumentima - učenike upoznati sa pravilima debate: 1. prva grupa izlaže četiri min. 2. druga grupa izlaže četiri min. 3. prva gupa postavlj pitanja drugoj, i obratno 4. otvorena diskusija 5. NEMA UPADANJA U REČ, slušamo onoga ko govori, poštujemo pravila i kulturu debatovanja IV korak: rad u grupi, grupama dati vremena da osmisle argumente kojima će se braniti, kao i način njihove prezentacije da bi bili što ubedljiviji, takodje i porota i gradjani moraju svoju odluku opravdati objašnjenjem (10 min) V korak: izlaganje grupa prema pravilima debate (15 min) VI korak: objedinjavanje rada gupa i razgovor na zadatu temu, odnosno sagledavanje srednjeg veka i u pozitivnom i u negativnom kontekstu, odnosno isticanje činjenice da istu pojavu uvek možemo sagledati iz više različitih uglova (tako bi i trebalo da pristupmo svakom problemu, pojavi i sl.) (oko 10 min) |