Подручја рада
Претрага
Боја (адитивна и суптрактивна синтеза)

Уводни део часа:
1. Шта је растер?
2. Снимање линијских и вишетонских оригинала.


Главни део часа:
Боја је субјективни осећај који се јавља када на око делује светлост одређене таласне дужине емитована од неког извора или рефлектована са површине неког тела.
Видљиви спектар је само мали део спектра који обухвата таласне дужине 380-750 μm.Ако све таласне дужине тог опсега истовремено делују на око онда видимо белу светлост.
Препуштањем беле светлости кроз призму долази до њеног преламања, па се ређају боје од црвене, преко наранџасте до љубичасте.
Основне боје су плава, црвена и жута и оне се не могу добити мешањем других боја. Мешањем основних боја са добијају секундарне боје. Терцијалне боје настају мешањем секундарних и њихови тоналитети иду према смеђим нијансама.
Комплементарне боје леже у кругу једна наспрам друге (нпр. плава и жута).
Све боје се деле на ахроматске и хроматске.
• Ахроматске су црна, бела и сива тј. сви тонови који се добијају мешањем беле и црне.
•Хроматске боје су шарене (боје спектра), називају се и динамичним бојама.
Топле боје су црвена, наранџаста и жута, а хладне су плава, зелена и љубичаста.
Главне карактеристике боја су:
1. Тон боје
2.Светлина боје
3. Засићеност боје
Мешањем основних боја настају све нијансе боја. Постоје два начина мешања боја:
1. АДИТИВНА синтеза боја настаје када се оптички помешају три зоне светлости (црвена, зелена и
 плава) са максималним интензитетом, тада настаје - бела светлост.
Адитивном синтезом боја настају:
зелена+црвена=жута, плава+црвена=магента, плава+зелена=цијан.
2. СУПТРАКТИВНА синтеза настаје мешањем основних материјалних боја (цијан, магента и жута).
Ако се све три боје помешају настаје црна боја.
Њиховим мешањем настају:
жута+магента=црвена, жута+цијан=зелена,магента+цијан=плава.
Снимање линијских оригинала у боји се своди  на израду копирних предложака за сваку боју оригинала коришћењем филтера или снимањем сваке боје оригинала посебно као црне боје (4 за 4 основне боје).Затим се копирни предлошци (филмови) копирају у контактном апарату  и добијају се штампарске форме за сваку боју.
Снимање вишетонских оригинала у боји се своди на израду копирних предлошака од оригинала у боји за основне боје суптрактивне синтезе - CMYK. Ове боје се добијају снимањем оригинала кроз одређени филтер у бојама у бојама адитивне синтезе:
• љубичасто-плавим изватком се добија извадак за жуту боју
• зеленим филтером се добија извадак за магенту
• црвеним филтером се добија извадак за цијан
• кроз сва три филтера или кроз жути се добија извадак за црну боју
Од добијених копирних предложака се израђују штампарске форме за штампу.
Сваки извадак боје је црно- бели негатив или позитив. Да се растери на би поклопили под неправилним углом  (moire) води се рачуна о угловима растера за сваку боју (y 0 ili 90, m 15, c 45 ili 75, k 75 ili 45).

1. Шта је боја?
2. Како се деле боје?
3. Које су основне боје?
4. Које су карактеристике боја?
5. Шта је адитивна, а шта суптрактивна синтеза?
6. Објасни снимање једнолиниских и вишетонских оригинала у боји?