Подручја рада
Претрага
Грађанско васпитање



Општи циљ изборног предмета ГРАЂАНСКО ВАСПИТАЊЕ је да ученици средњих школа стекну сазнања, развију способности и вештине и усвоје вредности које су претпоставке за целовит развој личности за компетентан, одговоран и ангажован живот у сваременом грађанском друштву у духу поштовања људских права и основних слобода, мира, толеранције, равноправности полова, разумевања и пријатељства међу народима, етничким, националним и верским групама. Задаци наставе предмета су :
• ПРВИ РАЗРЕД – Да се код ученика развија самопоштовање, осећање личног и групног идентитета; способност разумевања разлика међу људима и спремност да се разлике поштују и уважавају; развој комуникацијских вештина које су неопходне за сарадничко понашање и конструктивно решавање сукоба: аргументовано излагање сопственог мишљења, активно слушање, преговарање; да ученици разумеју природу и могуће узроке сукоба и подстакну на сарадњу и мирољубиво решавање сукоба; да код ученика развија способност критичког расуђивања и одговорног расуђивања и делања; да ученици разумеју природу и начин успостављања друштвених, етичких и правних норми и правила и њихову важност за заједнички живот; да се ученици обуче техникама групног рада и групног одлучивања; да се избором садржаја и укупним начином рада у оквиру овог предмета поштују и практикују основне демократске вредности и подстакне њихово усвајање.
• ДРУГИ РАЗРЕД: Да ученици разумеју природу и начин успостављања друштвених, етичких и правних норми и правила и њихову важност за заједнички живот; да се ученици уведу у разумевање појма права и упознају са Конвенцијом о правима детета и другим међународним документима која се баве људским правима; да ученици науче врсте права и разумеју односе међу праваима и узајамност права и одговорности; да се код ученика развије осетљивост за кршење права, спремност за заштиту сопствених и права других и науче технике залагања за остваривање права детета; подстицање и оспособљавање ученика за активну партиципацију у животу школе; да се обуче техникама групног рада и групног одлучивања и делања, као и ефикасном планирању заједничких акција и пројеката.
• ТРЕЋИ РАЗРЕД: Да се ученици упознају са базичним концептима из ове области : демократија, грађанско друштво, политика и људска права; да стекну основна знања о институцијама демократског друштва и улози грађана у демократском друштву; развијање способности критичког расуђивања и одговорног одлучивања и делања, како у школи, тако и у ширем окружењу; да ученици овладају вештинама неопходним да се стечено знање примени у свакодневном животу за покретање грађанских иницијатива и конкретних акција.
• ЧЕТВРТИ РАЗРЕД: Наставни садржаји треба да омогуће ученицима да разумеју значај информисања као претпоставке за одговоран и ангажован живот у савременом грађанском друштву; упознавање са могућностима које Закон о слободном приступу информацијама пружа у остваривању људских права и слобода; стицање знања о улози медија у друштву и утицају који они имају на формирање представе о реалности; развијање критичког односа према веродостојности информација; стицање знања о појму и значају дефинисања професионалних циљева и планирања каријере; упознавање са правима и одговорностима значајним за професионални развој и тражење посла; развијање вештине тражења информација значајних за професионално образовање и укључивање у свет рада; подстицање ученика у прихватању промена као битног фактора професионалног развоја и потребе за сталним прилагођавањем; оснаживање ученика у препознавању и представљању личних квалитета (интересовања, способности, талената, знања, вештина) значајних за професионално образовање и укључивање у свет рада; подстицање одговорности и иницијативе код ученика у њиховом даљем развоју.
Наставни планови и програми предмета објављени су у Службеном гласнику РС – Просветни гласник бр. 5/2003 (I и II разред), 10/2003 (III разред) и 11/2005 (IV разред).