Подручја рада
Претрага
Конструисање - вежбе

ТЕХНИЧКА ШКОЛА

Предмет: Конструисање

Ученик: Злопорубовић Бојан

Први пројектни задатак

Ручни свлакач

Ужице

Новембар 2005

Садржај

                                                                                                                                Стр.

1.0.    Пројектни задатак из конструисања

   1.1. Подаци

   1.2. Одреднице редрачуна

2.0.    Решење задатка – прорачун

   2.1. Одређивање налегања

   2.2. радни напон и степен сигурности у траверзни

   2.3. Провера подешених вијака

   2.4. Заврпни прорачун навојног вретене

3.0.   Склопни цртеж ручног свлакача

  3.1. Радионички цртеж вретена

  3.2. Радинички цртеж навртке 

4.0.  Технички опис ручног свлакача

5.0.  Литература

 

Први пројектни задатак

КОНТРУИСАЊЕ

Прорачунати и конструисати ручни свлакач са највећом силом свлачења F=10KN  спој ручице свлакача и навојног вретене остварен је лабавим налегањем, а спој навртке и траверзе чврстим налегањем.

            - Материјал ручице: Č.0445

            - Материјал навојног вретена: Č.1330

            - Материјал навртке: бронза

            - Материјал траверзе и пипака: Č.0745

Одредити:

            - Налегање између ручице и навојног вретена.

            - У критичнопм пресеку одредити величину радног напона и проверити степен             сигурности.

            - Дати технички опис свлакача.

            - Нацртати склопни цртеж и цртеже детаља навојног вретена и навртке.

НАПОМЕНА: Податке који недостају самостално одабрати сходно стандардима и препорукама. Навести коришђену литературу.

                                                            ___________________________________

                                                                        Име и презиме ученика

Подручје рада: Машинство и обрада метала

Образовни профил: Машински техничар за компјутерско конструисање

2005.године

УЖИЦЕ

             

            1.0. Пројектни задатак из конструисања

            1.1. Подаци за прорачун ручног свлакача

- Главне мере свлакача дате су у табели 1. за највеђу силу свлачења F= 10 kN.

- Спој ручице свлакача и навојног вретена остварена је лабавим налегањем, а спој навртке     и траверзне чврстим налегањем.

- Материјал ручице: Č.0545

- Материјал навојног вретена: Č.1330

- Материјал навртке: Р.СuSn12 (бронза)

- Материјал траверзне и пипака: Č.0745

            1.2. Одреднице прорачуна

  Одредити

1. Налегање између ручице и навојног вретена и између навртке и траверзне;

2. Величине радног напона у пресеку А-А (на склопном цртежу) и проверити степен сигурности;

3. Проверити степен сигурности подешених вијака помођу којих се остварује преношење силе са пипка на обухватницу 6;

4. Извршити анализу нападних оптеређења и напонских стања у навојном вретену и навртци, а на опасним местима одредити критичне напоне и проверити степен сигурности;

5. Дати технички опис свлакача.

Табела 1.                                                                                               Мере у mm

d

dn

dt

dg

dz

dr

ht

h

lt

lr

a

b

c

d

10

16

22

33

20

6

10

35

120

160

200

14

8

16

10

            2.0.  РЕШЕЊЕ ЗАДАТКА – ПРОРАЧУН

            2.1.  Одређивање налегања

а) Налегање између ручице и навојног вретена треба да је лако покретљива.

    Усваја се налегање првог степена приоритета   10Н8/f7.

    Толеранције:         

 

+0,22

0

 

-0,013

-0,035

б) Налегање између навртке и траверзне треба да је чврсто. Усваја се налегање првог

    степена приоритета   22Н7/r6, које се препоручује за чауре лежишта и главчина.

   Налегање је са ѕнатним преклопом и склапање је могуће само помоћу пресе или

   загревања траверзне, односно хлађењем навртке.

  Толеранције:

 

+0,21

0

 

+0,041

+0,028

 

            2.2. Радни напони и степен сигурности у траварзне

            - Траверзна је изложена савијању.

            Највећи момент савијања и најмања носећа површина је у пресеку А-А, на

            Месту на коме је утиснута навртка. Пресек А-А приказан је на склопном

            Цртежу. Мере пресека су: dn = 22 mm

                                                     dn  = 33 mm

                                                     dn  = 35 mm.

            - Највећи момент савијања у пресеку А-А је у моменту крајњег положаја

            пипака на растојању 1 = 1t/2 - c/2 од средишта траверзне и износи:

            - Отпорни момент пресека А-А износи:

                  

            - Радни напон савијања

                  

            - Степен сигурности пресека А-А износи:

                

            Где је:  - динамичка чврстоћа челика Č.0745 при једносмерном

            Промењљивом савијању.

Висок степен сигурности у пресеку А-А траверзне указује на могуђност извесног смањивања висине ht . За ht= 25 mm, Wx=13759 mm3 и напона савујања  па је s=45o/52,3=8,6,што задовољава.

Даље смањивање висине ht траверзне могло би утицати на недозвољено смањивање крутости траверзне.

Пречник dt и dn није могуће смањивати јер би утицало на носивост навоја навртке и на смањење носивости чврстог налегања између навртке и траверзне.

            2.3. Провера подешених вијака

            Веза пипка и обухватнице остварена је помоћу два подешена вијка (видети пресек  В-В на склопном цртежу). Два пресека вијка изложена су смицању силе F/2, напон смицања износи:

                                               

Па пречник стабла вијка износи:

Где је фактор неравномерности оптерећења вијака.

           

- дозвољени напон смицања за Č/1330 са границом течења .

Усваја се дебљина обухватнице тј.

Површински притисак између стабла вијка и пипка износи:

Дозвољени површински притисак измежу стабла вијка и пипка износи:

При томе површински притисак  задовољава.

            2.4. Завршни прорачун навојног вретена од Č.1330

- Момент увијања у навојном вретену износи: 

Где је: - угао нагиба навоја Tr16x4

  - па је угао трења у навоју

d2=14mmсредњи пречник навоја Тr 16 x 4;

 - коефицијент трења на додиру шиљка и средишњег гнезда на који се шиљак ослања. Ова површина се подмазује;

- усвојени средњи полупречник додира шиљка и средишњег гнезда.

- Радни напон увијања у језгру навојног вретена износи:

                       

- Напон притиска у језгру навојног вретена износи:

                       

                       

- Сложени напон износи:

                       

- Степен сигурности попречног пресеканавојног вретенаизноси:

                        - што задовољава јер је smin=3

- Површински притисак у навојном споју износи:

                       

где је: Р=4mm - корак навоја,

           ln=30mm - усвојена висина навртке,

           d2=14mm - средњи пречник навоја.

            H11,75mmдубина ношења навојног споја

За навртке од бронзе pd =(15-20) . Према томе површински притисак задовољава.

  4_komada.jpg

   

kugla.jpg

navrtka.jpg

osigurac.jpg

rucica.jpg

siljak.jpg

vijak.jpg

zavrtanj.jpg

4.0 Технички опис ручног свлакача

Ручни свлакач користи се за раздвајанје стезних спојева. Пипцима (4) обухвата се спољни део стезног споја, а навојним паром (1-2) истискује се унутрашњи део. Услед отпора клизања клизања који се јавља у стезном споју пипци, навојно вретено и навојни спој изложени су дејству силе F која је једнака овом отпору. Са обзиром да се на спољни део делује силом помоћу пипака, то је сила на једном од њих једнака половини укупне силе F. Силе у пипцима преносе на траверзну (3) и у њеном попречном пресеку изазивају савијање које је највеће по средини траверзне у пресеку А-А. Овај пресек је “опасан и у њему се проверава напон савијања.

Завршетак навојног вретена трпи велики површински притисак због мале површине додира шиљка и чеоне површине дела са којим се раздваја машински део. Да би се повећао радни век односно број радних операција свлачења, шиљак се обично поставља у чеони завршетак навојног вретена, на начин приказан на детаљу А. Овакво решење омогућава да шиљак мирује, што му продужава радни век. Осим тога шиљак се може израдити од квалитетног челика који након каљења може имати високу површинску чврстоћу.

Пипци могу бити израђени из једног дела или иѕ засебних обухватница (4), које се помоћу подешених вијака спајају са пипцима. У овом случају врши се прорачун подешених завртњева.

    5.0 Литаратура

1. Спасоје Драпић Конструисање за IV разред машинске школе – техницар за компјутерско конструисање, Београд 2000.

2. Зоран Савић Машински елементи, Београд 1974.

3. Витас Д., Трбојевић М. – Машински елементи I и II, Београд 1984.