САМОПОУЗДАНО РЕАГОВАЊЕ ЦИЉ: Циљ ове радионице је да ученицима помогне да освесте уобичајене начине реаговања у конфликтној ситуацији, да упознају и увежбају да примењују најделотворнији, а најмање коришћен самопоуздан начин реаговања. ЗАДАЦИ: -указивање на могућност различитих начина реаговања у истој ситуацији, -издвајање три основна типа реаговања: нападачког, повлачећег и самопоузданог реаговања, -сагледавање одлика нападачког, повлачећег и самопоузданог реаговања, -сагледавање како се три типа реаговања одражавају на комуникацију и шта она значе на димензији брига о себи-брига о другима. Материјал за рад: -два папира већег формата и маркер, или табла и креда, Прилози: -'' Принципи самопоузданог реаговања'' за сваког ученика. -''Ситуације 1-3'', копија једне ситуације за сваку групу ОПИС АКТИВНОСТИ: Први корак: Исчитавање примера: '' Неколико дана безуспешно покушаваш да пронађеш нови диск омиљеног певача. Проналазиш у једној продавници и купујеш. Срећи нема краја. Враћаш се кући и планираш да читаво вече проведеш у својој соби уживајући у музици. Потпуно си шокиран када схватиш да је продавац уместо најновијег диска упаковао претходни албум који ти већ имаш. Касно је и не можеш ништа да предузмеш. Сутрадан одлазиш у продавницу са намером да замениш диск. Међутим ,продавац одбија да изврши замену''. Начини реаговања ученика се исписују на табли. Други корак: Словом Н се означавају све реакције нападачког карактера где се води рачуна искључиво о својим потребама исказаним на груб, агресиван начин, док се друга страна не узима у обзир. Словом П означити повлачеће реакције где особа прихвата и мири се са ситуацијом која јој је наметнута, иако јој не одговара, при чему више води рачуна о другоме него о себи. Ако се на листи налази пример самопоуздане реакције прочита се и означавају се словом С. Ако је нема, наставник је уводи или допуњује неку од већ наведених реакција која је најближа по својој формулацији самопоузданој и подстиче ученике да изнесу још примера. У овим реакцијама присутно је уважавање и разумевање друге стране, исказивање сопствене потребе коју желимо и да остваримо, као и неагресиван начин на који се то саопштава. Трећи корак: Подела у групе и подела примера различитих ситуација(прилог). Четврти корак: Читање ситуација и одговора. Уколико нека реакција не одговара, заједнички се долази до траженог типа реаговања. Пети корак: Коментарише се да у истој ситуацији различите особе могу врло различито реаговати, а од начина реаговања зависи даљи ток комуникације. Прилог: ПРИНЦИПИ САМОПОУЗДАНОГ РЕАГОВАЊА 1.Ја имам права да изражавам себе све дотле док тиме не угрожавам друге.
2.Када се залажем за своја права ја поштујем себе и добијам поштовање других 3.Јасним изражавањем својих права и потреба ја преузимам одговорност за себе и не пребацујем је на друге. 4.Ако кажем другима како њихово понашање делује на мене, ускраћујем им прилику да нешто промене. 5.Жртвујући своја права и потребе ја дајем дозволу другима да не воде рачуна о мени. 6.У мери у којој сам слободан да се залажем за себе и да то право признам другима ја више добијам и од живота. 7.Недозвољавање другима да сазнају како се ја осећам јесте једна врста и начин контролисања других. 8.Када чиним за себе оно што осећам као право, ја се осећам боље и градим аутентичнији и задовољавајући однос са другима. |