Подручја рада
Претрага
11. Радионица

НЕОПТУЖУЈУЋЕ ПОРУКЕ

 ЦИЉ:Циљ ове радионице јесте да уведе модел неоптужујућих порука као један од битних образаца ненасилне комуникације и да укаже на то колико неоптужујуће поруке олакшавају и отварају комуникацију.

ЗАДАЦИ:-уочавање последица оптужујучих и неоптужујућих порука кроз играње улога,

-уочавање могућности које неоптужујуће поруке отварају у комуникацији са другима,

-примена модела неоптужујућих порука на ситуације из свакодневног живота.
Материјал за рад:
-картице са примерима оптужујућих и неоптужујучих порука(за сваку тријаду по један),

-формулар ''Ја- поруке(неокривљујућњ поруке)'', за сваког ученика.

ОПИС АКТИВНОСТИ

Први корак: Подела у групе по три члана, особе А, Б, и В, и подела картица. На картицама су описане две варијанте реаговања у истој ситуацији: на картици А је написана нападачка, оптужујуча порука, на картици Б неоптужујућа порука. Особа А узима картицу А, особа Б картицу Б а особа В треба да слуша поруке које јој ове особе читају и спонтано реагује, саопштава шта би у стварној ситуацији одговорила.

Картице се прво поделе једној групи па када они заврше другој, да би сви имали могућност да буду саслушани. Наставник сваку реакцију особе В исписује тако што попуњава следећу табелу:

 

Вербална реакција

осећања

Исход/наставак комуникације

А

 

 

 

Б

 

 

 

 

Други корак:Разговор:-Какве реакције преовлађују код порука типа А?  Какве код типа Б?

-Како би описали суштину порука типа А?  Шта им је заједничко?

-А типа Б?  Која се структура поруке понавља у порукама Б типа?

Једну исту поруку можемо упутити на два начина – један је окривљујући, нападачки, вреднујући, а другим  се саопштавају осећања и потребе без окривљавања, нападања и вредновања. Каква ће реакција бити по правилу зависи од тога на који начин се упућује порука. За први начин је извесно да доводи до тога да се друга страна брани, повлачењем или нападањем, а исход је најчешће прекид комуникације. Други начин омогућава разговор и наставак комуникације.

Трећи корак: Подела прилога на коме се налази модел Ја-порука. Објасни се да су неопужујуће или Ја-поруке начин саопштавања помоћу којег отворено и јасно исказујемо своје опажање ситуације, своја осећања и потрбе у вези са том ситуацијом  и саопштавамо како бисмо желели да се та ситуација разреши, а да наша потреба буде задовољена. То се саопштава без окривљавања, нападања и повређивања особе са којом смо у контакту.

Четврти корак: Ја-поруке су вештина супротстављања другоме без окривљавања, нападања и вредновања. То је начин да се отвори комуникација, спречи распламсавање сукоба, повећа вероватноћа позитивног исхода... Вештина коришћења ја-поруке изискује мало више вежбања и могуће ју је савладати. Али,  оне нису свемогуће. Њихов ефекат зависи и од спремности друге стране да их прихвати, али сигурно ће друга страна пре прихватити такву поруку него нападачку и окривљујућу. Сасвим је извесно да ја-поруке не прекидају комуникацију већ отварају могућност за споразум, и у томе је њихова највећа вредност. Услови да се изгладе неспоразуми и отклони могућност даљег сукоба и настави комуникација, свакако су саговорници који ће наизменично активно слушати и упућивати један другом ја-поруке.

 Картице са примерима оптужујућих и неоптужујучих порука:

1 А                    брат – сестри

Не долази у обзир да идеш са мном. Шта ћеш ти тамо ? То није место за клинке. Уосталом, нисам ја твоја бебиситерка.

1 Б                      брат – сестри

Не одговара ми да те поведем са собом. Бојим се да ће ти журка брзо досадити, па ћеш желети да се вратиш кући, а онда ће и мени пропасти вече.

2 А                 наставник – ученику

Твоје понашање је крајње безобразно. Већ сам те више пута опоменула да не преписујеш. Теби уопште не вреди говорити. Сместа донеси свеску и напусти час. Ову јединицу нећеш поправити тако лако.

 

2 Б                   наставник – ученику

Смета ми када преписујете. Волела бих да свако добије оцену која одражава ваше знање. Ако је неки задатак нејасан позовите ме и помоћићу колико је могуће.

 

3 А               другарица – другарици

Ти си права алапача. Докле ћеш да ме оговараш иза леђа ? Кажи ми ако смеш шта имаш!

 

 

3 Б                   другарица – другарици

Смета ми када говориш о мени у мом одсуству. Пожелим да више никад не разговарам са тобом, а у ствари бих волела да ми отворено кажеш шта имаш.

4 А                мајка – сину

Битанго једна, долазиш сваку ноћ у касне сате, као да немаш кућу. Заменио си ноћ за дан. То је већ превазишло сваку меру. Завршићеш на улици као свака пропалица.

 

4 Б                     мајка – сину

Забринута сам када до касно ноћу не дођеш кући. Бојим се да у овим несигурним временима не настрадаш. Волела бих да заједно смислимо нешто што би умањило мој страх.

5 А              друг – другу

Ти си крајње безобразан. Прекини више да ми упадаш у реч. Ако не можеш да се уздржиш, изађи напоље да се мало оладиш.

 

5 Б                  друг – другу

Када ме прекинеш и почнеш да причаш нешто своје, деконцентришем се и тешко ми је да говорим, волео бих да довршим оно што желим, па ћу онда саслушати тебе.

6 А          старија жена – младићу

Каква је ова данашња омладина. Нема ни мало поштовања за старије. И то је неко домаће васпитање. Када сам ја била млада није долазило у обзир да ја седим док неко старији стоји поред мене.

 

6 Б               старија жена – младићу

Да ли би хтео да ми уступиш место. Знам да ни теби није пријатно да стојиш у оваквој гужви. Недавно сам повредила ногу, па би ми било много лакше кад бих могла да седим.

7 А            младић – девојци

Који ти је пут да касниш ове недеље? Шта мислиш да сам ја кретен што долазим на време!

7 Б                 младић – девојци

Када не стигнеш у договорено време изнервирам се и дође ми да одмах одем. Оно што бих волео је да прецизирамо колико кашњење ћемо толерисати једно другоме и да се тог договора придржавамо.

 

8 А           девојка – младићу

Мора да си се посвађао са фризером пре него што је почео да те шиша. Погледај на шта личиш. Баш ти уши долазе до изражаја. За те паре сам и ја могла да те ошишам.

 

8 Б                девојка – младићу

Изненадила сам се када сам видела твоју нову фризуру. Не допада ми се како те је фризар ошишао. Волела бих да си мене пустио да ти скрати косу.

 

 

 Прилог за ученике: ЈА- ПОРУКЕ ( НЕОКРИВЉУЈУЋЕ ПОРУКЕ)

Ја – порука је модел понашања који нам омогућава да останемо у контакту са особом и да отворено и јасно изразимо како доживљавамо ту ситуацију, а да при томе не нападнемо, окривимо или повредимо другу особу.Тиме другој особи дајемо до знања да смо отворени за тражење решења.

 

                                                                                              Пример:                                  напиши свој пример:

Објективан опис ситуације

Кад...

Кад...приметим да ме неко не слуша док причам о нечему што је за мене важно

 

Моја реакција

Осећам се...

Или желим...

Осећам се повређено или пожелим да кажем нешто дрско како дих привукла пажњу

 

Кад...приметим да ме неко не слуша док причам о нечему што је за мене важно

Оно што бих ја више волела је да...

Оно што бих ја више волела је да саслушаш оно што говорим.