Подручја рада
Претрага
23. Радионица

 САГЛЕДАВАЊЕ ПРОБЛЕМА ИЗ РАЗЛИЧИТИХ УГЛОВА

 ЦИЉ: Анализа интерперсоналног конфликта из различитих углова да би се откриле потребе и страхови страна у сукобу. Ослањање на потребе и страхове, а не на захтеве сукобљених страна представља један од главних момената конструктивног решавања сукоба јер отвара могућност изналажења обострано прихватљивих решења.

ЗАДАЦИ: -указивање на значај сагледавања потреба и стрехова страна у конфликту за изналажење обострано прихватљивог решења;

-увежбавање препознавања и издвајања потреба и страхова.

Материјал за рад: пакпапир, маркери.

-Прилог:  ''Ситуације1-3'' .

 ОПИС АКТИВНОСТИ

Први корак:

Прича о сукобу између две сестре које су, по повратку из школе, посегнуле за једном једином поморанџом из кухиње. Сукоб се распламсао. Мајка је ушла у кухињу, ољуштила поморанџу и када је хтела да је подели на пола једна сестра је затражила кору за колаче а друга је хтела кришке.

Да су сестре одмах рекле једна другој шта им је потребно лако би се договориле. Када знамо потребе страна у сукобу отвара се већа могућност за изналажење обострано прихватљивог решења.

Други корак: Подела у парове, особе А и особе Б. Одвоје се група А и група Б и дају им се следеће инструкције: А- Играју улогу мајке која воли ред, много ради у кући, укућани јој слабо помажу у кућним пословима .Хтела би да деца поштују тај ред и да сама буду уредна. Она чека дете из школе, бесна јер је морала да  срећује собу и жели да се расправи са њим; Б – играју улогу детета коме не смета неред, добро се сналази у томе и тачно зна где му шта стоји. Воли да соба буде сређена по његовом укусу, нервира га ако је неко други уреди, не пристаје да собу сређује онда када се то тражи од њега већ кеда је расположено за то. Долази из школе, затиче сређену собу и креће да се расправља са мајком.

Затим из сваког пара особе А и Б одиграју сусрет мајке и детета.

Трећи корак: Анализа претходне ситуације. Издвајају се потребе и бриге и једне и друге стране у сукобу.

Мајка:                                                                                        Дете:

-да се поштују њени напори

-да се у кући равноправно поделе послови

-да подстакне одговорност детета

-да правилно васпита дете

-да јој кућа лепо изгледа

потребе

-да буде самостално

-да буде креативно у уређивању своје собе

-да се поштује његов избор у ритму и начину сређивања собе

потребе

-да се дете не развије у неодговорну и лењу особу

-да се њена реч не поштује довољно

бриге

-да се не спута његова личност

-да не наруши релативно добре односе са укућанима

бриге

 Четврти корак: Дискусија:-Да ли је сукоб могао да се другачије одиграва да су потребе једне и друге стране биле јасније?

-Да ли су све потребе и за мајку и за дете истог ранга, да ли су неке важније а од неких се лакше може одступити?

-Које су то основне потребе од којих не би одустала ни једна ни друга страна?

Пети корак: ''Мождана олуја''- што више решења која би задовољила потребе обе стране. Исписују се предлози.

Шести корак: Мапирање је поступак који људима омогућава да сагледају своје потребе и бриге, као и потребе и бриге друге стране. Тако могу да јасније сагледају и разумеју сопствену и туђу позицију.

Седми корак: Подела у групе и подела прилога а затим следи читање и анализа ситуација.

 

Ситуација 1

Враћаш се из школе са најбољом другарицом. Сутра имате писмени из математике. Ти јој саопштаваш да би желела да ти помогне у вежбању задатака, јер за разлику од ње, теби је математика велики проблем. Међутим, она ти каже да се већ договорила да то поподне са дечком гледа филмове из видео клуба.

 Ти:                                                                                             Најбоља другарица:

Потребе:

Бриге:

Потребе:

Бриге:

 Могућа решења:

 

 Ситуација 2

Тебе историја веома занима, добро је знаш а наставник је више пута показао да те због тога уважава. На часу историје шапућеш другу док одговара. Наставник то примећује и опомиње те. Међутим, ти настављаш шапутање, али сада опрезније. Пошто је наставник и то приметио, почиње да те грди, прети да ће те избацити са часа и дати јединицу.

 

 Ученик:                                                                                 Наставник:

Потребе:

Бриге:

Потребе:

Бриге:

 Могућа решења:

 Ситуација 3

Брат и ти имате заједничку собу. Планирао си да то поподне проведеш учећи биологију јер ти је наставник најавио да ће те питати. Међутим, млађи брат ти каже да се он већ договорио са својим друговима из одељења да код вас раде реферат из географије. Имате мали стан и једина просторија у којој можете да учите је ваша соба.

 Ти:                                                                                             Брат:

Потребе:

Бриге:

Потребе:

Бриге:

 Могућа решења: