Подручја рада
Претрага
29. Радионица

ВРШЊАЧКО НАСИЉЕ 1

 

ЦИЉ:Циљ ове радионице је да помогне деци да схвате колико је важан утицај који окружење врши на њихово понашање, али и колико је велика њихова лична моћ и одговорност у односу на те утицаје. Централни проблем радионице је утицај вршњачке групе на појединца, посебно механизам групног притиска. Ова радионица може да подстакне ученике да схвате и преузму личну одговорност у односу на сопствене и групне одлуке и понашања. Помаже им да мисле ''својом главом'', да критички вреднују понашање вршњачке групе и да науче да кажу ''НЕ'' када треба.

ЗАДАЦИ: -осветљавање различитих социјалних утицаја на појединца;

-разумевање механизма групног притиска вршњака;

-развијање личне одговорности и критичког вредновања понашања других;

-вежбање различитих вештина које би могле да им помогну да се понашају у складу са својим а не с групним жељама, као и да, у потенцијално рискантним ситуацијама, кажу ''Не'' групи или предложе неко друго ''безбедније'' решење.

Материјал за рад: папири са припремљеним питањима за сваку групу и фломастери.

 ОПИС АКТИВНОСТИ

Први корак: Ко и шта споља све утиче на вас, ваше поступке, ваше понашање? Одговори се бележе на табли.

Други корак: Дискусија о следећим проблемима:

-Да ли су сви утицаји исте снаге? Чији утицај сматрате најјачим/најслабијим?

-Да ли неко мисли другачије?

-Да ли можете ви сами да доносите одлуке да ли ћете неке од поменутих утицаја прихватити или не?

-За које утицаје, од поменутих, можете да одлучите да их прихватате или не прихватате, а за које не можете?

-Да ли неко мисли другачије?

-Шта мислите о утицају вршњака ?Колико је тај утицај јак ? Да ли можете да се одупрете или не? 

-Тема ове радионице ће управо бити утицај вршњачке групе.

-Шта мислите о утицају вршњака ? Колико је тај утицај јак ? Да ли можете да се одупрете или не?

Трећи корак: Подела у групе. Читање приче:

Било је топло, тихо суботње поподне. Шоне је седео испред зграде на степеницама свог улаза. Био је сам и досађивао се. ''Баш ме интересује где су сви нестали? Шта је са тим људима? Нигде живе душе'', размишљао је, када изненада иза угла изронише Црни и Киза.

''Шоне, брате, шта радиш?'', упита Црни. ''Ништа, глуварим овде, сушим се од досаде. Јел'имате можда ви неку идеју? Шта ћемо?'', рече Шоне. ''Ајдемо до школског дворишта да видимо шта се тамо дешава'', предложи Киза. Одшетали су до школе али ни тамо није било никога. ''Еј, ајде да се мало зезамо...да провалимо у школу и направимо мало хаос унутра'', искочи Црни са својим предлогом. Шоне је оклевао. Није био сигуран да је баш то желео да сада ради. ''Па не знам, шта ако нас ухвате, онда ћемо стварно бити у фрци. Може да наиђе и мурија и готови смо'', рекао је. ''Ма хајде бре Шоне, неће нас ухватити, шта ти је, шта си се узентовао, шта паничиш'' додао је Киза самоуверено. ''Па добро. Хајде'', рече Шоне невољно. Није био одушевљен идејом, али је хтео да остане са ортацима. И док су тако ''сређивали'' кабинет професорке Марковић, скидајући сијалице, претурајући по ормару и украшавајући зидове графитима, изненада је наишао домар. Одмах је позвао милицију, али и њихове родитеље. Деца су са својим родитељима одведена у станицу милиције. Када су Шонета родитељи питали зашто је то урадио, одговорио је:''Они су ме наговорили!''

Четврти корак: Свака група добије по једну листу питања, одговарају 10 минута.

Пети корак: Размена одговора. Након сваког питања све групе извештавају о свом одговору, наставник повезује одговоре и наглашава тежину последица о којима јунаци приче нису размишљали пре него што су се упустили у авантиру.

 Прилог:

Како ће се осећати професорка када уђе у кабинет и затекне хаос?

Шта мислите да ће професорка предузети у вези са тим?

Шта мислите како ће Црни, Киза и Шоне правдати оно што су урадили?

О чему је Шоне размишљао и како се осећао након свега?