Подручја рада
Претрага
2. Радионица

ПОТРЕБЕ И ПРАВА

 

ЦИЉ:Циљ ове радионице је да помогне ученицима да разликују потребе од жеља и да их уведе у појам права.

ЗАДАЦИ: -уочавање разлике између потреба, права и жеља;

-стицање увида да су права везана за базичне потребе;

-стицање знања о томе да су права оно што свако има право да има или да ради;

-развијање осетљивости за потребе и жеље других чланова групе.

Материјал за рад: -комплет картица ''Захтеви'' и маказе за сваку групу.

Прилог: ''Шта су то права'', за сваког ученика.

 ОПИС АКТИВНОСТИ

Први корак: Подела у групе. Уводна инструкција: ''Група родитеља се састала са циљем да продискутују постојеће активности и програме намењене деци и младима. Дошли су до закључка да ти програми нису довољно добри. Зато су одлучили да направе јединствену листу захтева са идејом да је доставе влади њихове земље. Ова група родитеља и младих сматра да влада треба да води рачуна о томе да њихови захтеви буду задовољени када год се планирају неке акције, пројекти или програми за децу и младе. Влада је формирала посебну експертску групу која треба да размотри ту листу захтева и да да стручно мишљење.''

Свака група добија примерак ''Захтеви'' да прочитају.

Други корак: Нова инструкција: ''Полазимо од тога да ви као чланови експертске групе сматрате да је потпуно оправдано водити рачуна о захтевима родитеља и младих, али да је листа коју су сачинили преобимна, односно да нису сви захтеви подједнако оправдани. Зато је потребно да елиминишу 6 ставки које није неопходно узети у обзир''.

Трећи корак: Нова инструкција: ''Влада је прихватила ваше мишљење као чланова експертске групе. Намера владе је да тражи од министарства, локалне заједнице, разних установа и институција да приликом креирања програма за децу и младе воде рачуна о тим захтевима. Међутим, реално је очекивати да неће сви моћи да у потпуности испуне услове па је влада затражила од експертске групе још краћу листу''.

Ученици треба да издвоје још 6 ставки  у посебан низ тако да се формира коначна листа.

Четврти корак: Представници група саопштавају шта су елиминисали у првом а шта у другом кругу, водитељ бележи одговоре.

Пети корак: Дискусија:

-Које картице сте лакше елиминисали? Зашто?

-Који круг елиминације је био тежи? Зашто?

-Како би назвали ствари које сте лакше елиминисали? А оне које сте теже елиминисали?

-Каква је разлика између потреба и жеља? Које картице представљају потребе а које жеље?

-Да ли се потребе и жеље разликују код разних људи? Да ли се разликују код деце и код одраслих? Зашто?

-Да ли постоји разлика између потреба и права? Које картице представљају потребе а које права?

 Права се заснивају на потребама и она се могу дефинисати као оно што је праведно и исправно и да свако има или може да ради. Нека права односе се на слободу да нешто чинимо , а нека на слободу од неког угрожавања.

Подела прилога ''Шта су то права''.

 Картице: ЗАХТЕВИ

 

слаткиши

пијаћа вода

телевизор

ролери

бесплатна здравствена нега

могућност да се изрази сопствено мишљење

здрава храна

дечја соба

образовање

компјутер

чист ваздух

летовање

заштита од дискриминације

сигуран кров над главом

одећа по последњој моди

заштита од насиља и злостављања

заштита од дрога

сопствени џепарац

дискмен

игралишта

Прилог: ШТА СУ ТО ПРАВА

 Људи могу желети различите ствари. Остварење њихових жеља може бити корисно за њихов развој, може им донети задовољство. Али, исто тако, оно не мора уопште да утиче на њихов развој, не мора га помагати, или му чак може и шкодити.

За разлику од тога, људи могу бити свесни својих потреба, али њихово задовољење неопходно је да би они могли да живе и да се развијају.

Права обухватају најосновније људске потребе. То је оно што је потребно да свако може да има или да чини да би могао да живи и да се развија као човек.

 

Потребе могу бити материјалне природе(не може се без хране, воде...) или пак духовне природе (не може се развијати човек без сигурности, игре, образовања...). Онемогућавање остваривања основних потреба не би било праведно и значило би угрожавање права.

Нека људска права подразумевају да је неопходно заштитити човека од нечега што га угрожава. Тако је праведно да човек не буде злостављан, мучен, експлоатисан... Такође, је праведно да буде заштићен од глади, сиромаштва, болести, загађења средине... Ова врста права је заснована на заштити, на човековој СЛОБОДИ ОД дискриминације, насиља, угњетавања и искоришћавања.

Друга људска права подразумевају да је потребно човеку омогућити да нешто чини, да обавља оне активности које му омогућавају да живи и да се развија као људско биће. Зато је човеку неопходно образовање, право да бира и да по сопственим уверењима бира религију, развија се у складу са културом своје породице и мења културу, да мисли и изражава своје мишљење, информише се ... Ова врста права заснована је на човековој СЛОБОДИ ДА дела.