Подручја рада
Претрага
9. Радионица

СУКОБ ПРАВА

 

ЦИЉ: Ова радионица има за циљ да ученици стекну увид да остваривање различитих права  може бити извор сукоба.

ЗАДАЦИ: -стицање увида да постоје ситуације када прва различитих особа долазе у сукоб, као и ситуације у којима су у сукобу два права једне исте особе;

-оспособљавање за разумевање узрока сукоба и развијање спремности да се трага за конструктивним решењима.

Материјал за рад: -по једна копија започетог стрипа за сваку групу;

-комплет картица права за сваку групу,

-«Решавање сукоба у 4 корака» за сваку групу.

Прилог: -«Сукоб права» за сваког ученика.

 ОПИС АКТИВНОСТИ

Први корак: Подела у групе, свака група добија по један започети стрип који приказује сукоб права. Имају задатак да анализирају ситуацију са стрипа и уоче о сукобу којих права је реч. Да би то урадили помажу им картице права.

Други корак: У групама треба да заврше стрип тако да реше сукоб а у томе им помаже листа «Решавање сукоба у 4 корака».

Трећи корак: Представници група излажу радове и објашњавају о којим правима је по њима реч. Остали коментаришу, анализирају, допуњују. Настаје изложба решених сукоба.

Четврти корак: Разговор о искуствима ученика са ситуацијама сукоба права да би сви дошли до закључка да се сукоби права две или више особа често срећу, да је тешко остварити сва права, али да у таквим ситуацијама треба трагати за конструктивним решењима и руководити се општим принципима трагања за узроцима сукоба и ненасилног решавања сукоба, као и општим принципима Конвенције. `

-Сетите се ситуације када сте ви са неким, одраслим или вршњаком, били у ситуацији да су ваша права била сукобљена. О којим правима је била реч? Да ли је било могуће решити сукоб тако да права обе особе буду испоштована?

-Јесте ли некада били у ситуацији у којој два или више права једне особе била у сукобу? Чиме се можемо руководити у таквим ситуацијама?

Сваки ученик добија прилог «Сукоб права».

Предлог за даљи рад: Писање приче, прављење илустрације или стрипа који говоре о ситуацији из њиховог живота, некога кога познају када су њихова различита права и обавезе били у сукобу.

 Материјал за рад: РЕШАВАЊЕ СУКОБА У 4 КОРАКА

 Први корак:

Размислите добро шта особе у сукобу стварно желе и која су њихова права.

Ставите се на место једне , па онда друге особе.

Други корак:

Шта вам се сада чини, у чему је проблем?

Шта је стварно узрок сукоба?

Трећи корак:

Сада када знате проблем, покушајте да смислите што више различитих решења.

Четврти корак:

Анализирајте решења и одаберите оно које обезбеђује највиши степен поштовања права учесника у сукобу.

 

 

 Прилог: СУКОБ ПРАВА

Људи имају међусобно различите жеље, уверења и идеје, прихватају различите вредности… Зато је неизбежно да долази до сукоба. Постоје различите врсте сукоба, зависно од тога ко је у сукоб укључен (сукоби између појединаца, унутар група, између група, између нација…), важности за појединце и групе, узрока настанка сукоба…

Некада више особа или група желе исти објекат, материјал, сировине или неку другу ствар материјалне природе… Тада се јављају сукоби око ствари. Једна од врста сукоба су они који настају када су повређена или нису узета у обзир нечија осећања. Сукоби око осећања нарочито могу да повреде (посебно младе) јер подразумевају незадовољавање потребе за поштовањем, пажњом, љубављу… Различита веровања и вредности које имају појединци или групе могу бити узрок сукоба око идеја. Типични су они који проистичу из културних, религијских и политичких разлика.

Једна од врста сукоба су сукоби права. До њих долази када су права једне особе у сукобу са правима друге, или када различити људи различито тумаче једно исто право. Ситуације у којима се може запазити овакав однос права су веома често и неизбежне и зато су важне за остваривање права. Да би се оне решавале у корист поштовања права, морамо имати на уму опште принципе за решавање конфликата.

Када решавамо сукобе:

-анализирајмо околности у којима је до сукоба дошло;

-откријмо праве узроке сукоба;

-не одлажимо проблем, већ га трајно решимо;

-проверимо да ли су решењем задовољне обе стране;

-не очекујмо да ће нам проблем решити неко други, већ тражимо решење с оним с ким смо у сукобу.

У оваквој ситуацији осим општих околности и узрока сукоба, потребно је да уочимо и о којим правима је реч и да се при решавању сукоба руководимо општим начелима Конвенције УН о правима детета (најбољи интерес детета, живот, опстанак и развој, партиципација, недискриминација). На сличан начин ћемо решавати конфликтне ситуације у којима долази до сукоба више права једне особе (нас самих или особе с којом смо у контакту) када задовољавање једног права на неки начин омета задовољавање другог.