Подручја рада
Претрага
14. Радионица

ОДГОВОРНОСТИ ДЕЦЕ

 

ЦИЉ: Циљ ове радионице је да ученици разумеју везе између права и одговорности и развију свест о личној одговорности у поштовању и остваривању сопствених и туђих права.

ЗАДАЦИ: -разумевање везе између права и одговорности и разумевање одговорности као поштовања права;

-развијање свести о личној одговорности за остваривање својих и поштовање права другог;

-упознавање различитих типова одговорности деце и младих;

-подстицање понашања у складу са поимањем личне одговорности.

Материјал за рад: -Картице права (за сваког ученика по једна са чланом 12, 16, 17, 28, 31 или 33),

-празни папири за сваког ученика.

Прилог: -«Одговорности деце и одраслих»  за сваког ученика.

 ОПИС АКТИВНОСТИ

Први корак: Сваки ученик добија по једну картицу права (нпр. 12,16,17,28,31,33), али тако да у оквиру једне групе сви добију исто право на картици. Радећи индивидуално, свако има задатак да пажљиво прочита своју картицу, размисли о својим обавезама у вези са правом на картици и на посебном папиру напише: Ја имам право..(кратак опис права са картице), а моја одговорност у вези с тим је да...(и да напишу од један до три своје одговорности).

Други корак: У оквиру мањих група ученици саопштавају, пореде и разговарају о својим индивидуалним одговорима. Затим израђују заједничку листу «Одговорности деце и младих» у вези са датим правом која обухвата њихове типичне одговоре и оне око којих су се договорили.

Трећи корак: Представници група читају право о коме су размишљали и одговорности деце и младих које су записали. Наставник то бележи на табли.

Четврти корак: Кроз дискусију ученици се наводе да разумеју неопходност везе између права и одговорности, и одговорност као поштовања права, а не као заслуживање да се стекне право. Такође треба да уоче типове одговорности деце и младих: информисаност и образовање, заштита, поштовање права.Питања:

-Да ли је било тешко сетити се својих одговорности?

-Зашто млади имају одговорност?

-Може ли постојати стање поштовања права ако нисмо одговорни?

-Шта је било теже одредити – своју одговорност или одговорност одраслих ?

-Чему су вас више учили – правима или одговорностима? Чему се у породици, школи, у дечјим групама поклања већа пажња: вашим правима или обавезама / одговорностима?

Предлог за даљи рад: Писање приче о ситуацији у којој су они били неправедни према другој особи – прекршили су право неке друге особе (друга, брата, сестре...).

 

 

Прилог: ОДГОВОРНОСТИ ДЕЦЕ И ОДРАСЛИХ У ОСТВАРИВАЊУ

                ДЕЧЈИХ ПРАВА

 

ТИПИЧНЕ ОДГОВОРНОСТИ

 

ИНФОРМИСАНОСТ И ОБРАЗОВАЊЕ

 

 

 

ЗАШТИТА

 

 

 

 

 

ПОШТОВАЊЕ

 

 

 

УОЧАВАЊЕ ВЕЗА ИЗМЕЂУ ПРАВА И ОДГОВОРНОСТИ

ДЕЦА

 

Информисати себе, другу децу и одрасле о правима које имамо, учити о правима

 

 

Уочавати ситуације у којима се крше дечја права и борити се за своја права и права других у складу са могућностима

 

 

Поштовати права друге деце, поштовати права одраслих

 

 

Учити се одговорном понашању

ОДРАСЛИ

 

Информисати се и образовати се за права која деца имају; информисати и образовати децу и друге одрасле о дечјим правима

 

 Уочавати ситуације у којима се крше дечја права; борити се за дечја права и стварати предуслове за поштовање дечјих права

 

 

Понашати се у складу са Конвенцијом (не кршити дечја права)

 

Бити одговоран и учити децу да буду одговорна