ПАРТИЦИПАЦИЈА У ШКОЛИ I И II ЦИЉ: Циљ ове радионице је да се ученици наведу на размишљање о учешћу деце и младих у креирању школског живота. Задаци: -стицање знања о томе шта значи партиципација у школском животу и раду; -освешћивање личног односа према партиципацији деце у школи; -размишљање о личној спремности и умећа да се сопствена знања, вештине, могућности и намере узимају у обзир при доношењу одлука о властитим активностима. Материјал за рад: -листа «У чему би ученици требало да учествују у одлућивању» за сваког ученика по један примерак; -велики лист папира за постер. ОПИС АКТИВНОСТИ Први корак: Неколико минута свако да размисли о томе шта би све, по њиховом мишљењу, требало да раде ученици у школи, у чему би и на који начин требало да учествују. Други корак: Сваки ученик добија листу « У чему би све ученици требало да учествују у одлучивању» и наставник објашњава значење појединих категорија са листе, даје примере за сваки од њих. Ученици попуњавају листу наводећи конкретне ситуације из школског живота о којима би ученици требало да искажу своје мишљење и учествују у одлучивању. Трећи корак: Ученици који желе саопштавају своје одговоре, наставник их исписује правећи заједнички постер «У чему би ученици требало да искажу своје мишљење и учествују у одлучивању». Четврти корак: Питања: -У којим би ситуацијама ученици требало највише да учествују у одлучивању? -На које типове партиципације сте мислили? -Да ли су ваши предлози оствариви у школи? Шта може бити тешкоћа у остваривању дечје партиципације у школи? -Колико остваривање дечје партиципације зависи од самих ученика? Да ли сви ученици могу подједнако да учествују у свим ситуацијама школског живота? -Од којих фактора зависи конкретно ангажовање сваког појединца у регулисању школског живота (спољашње околности, претходна искуства, способности, мотивација, слободно време ученика)? Пети корак: (почетак другог часа) Ученици имају задатак да се свако за себе врати на своју листу и размисли у којим од садржаја и облика партиципације које је предвидео као пожељне био спреман он лично да учествује и преузме део одговорности за њу. Те одговоре означава на својој листи. Шести корак: Ученици који желе коментаришу своје одговоре. Позивају се да упореде ове одговоре са онима које су дали на претходном часу. Разговара се о разлозима за избор одређених активности и начинима партиципације на које су мислили у појединим одговорима. Питања: -У којим активностима бисте ви лично учествовали? -На који начин партиципације сте мислили? У којим активностима бисте учествовали заједно са наставницима? Ко би још учествовао у томе? О којим активностима бисте одлучивали сами? Зашто? Да ли сте стварно спемни да о томе јавно изнесете своје мишљење? Материјал за рад: У ЧЕМУ БИ УЧЕНИЦИ ТРЕБАЛО ДА УЧЕСТВУЈУ У ОДЛУЧИВАЊУ? Наведи ситуације из школског живота у којима би ученици (по твојој процени) требало да искажу своје мишљење, да се њихово мишљење уважи, односно у чему би требало да учествују у одлучивању. РЕДОВНА НАСТАВА: ДОПУНСКА И ДОДАТНА НАСТАВА: ШКОЛСКЕ СЕКЦИЈЕ: УЧЕНИЧКА УДРУЖЕЊА И ОРГАНИЗАЦИЈЕ: УПРАВЉАЊЕ ШКОЛОМ: ПРОСТОРНА И ВРЕМЕНСКА ОРГАНИЗАЦИЈА: |