- Uvodni razgovor - (5 minuta )
- Isticanje i zapisivanje cilja časa - Učenicima ću objasniti pojam STEREOTIPA. i POZITIVNIH I NEGATIVNIH i insistirati na tome da su svi stereotipi, bilo pozitivni bilo negativni, ograničavajući i ne poklapaju se sa činjenicama u većini slučajeva. Na tabli ću nacrtati crtež koji će im pomoći da shvate te termine. - Iznošenje ideja (brainstorming I) - ( 5 minuta )
Učenici, svaki red, će doditi papir na kome će pisati ROMI. Papir će ići od učenika do učenika u svakom redu i svaki učenik će napisati reč, rečenicu, misao, asocijaciju vezanu za Rome. Kada svaki red završi, nastavnik uzima tri papira i čita šta su učenici napisali, a ono što se ponavlja na sva tri papira zapisuje na tabli ili flip-čartu ( varijacije – da učenici iznose asocijacije na Rome, a nastavnik ih beleži, a učenici izdvajaju samo ključne.) Rad u paru (10 minuta ) Nastavnik daje uputstva učenicima za rad u paru. Svaki par dobija isti zadatak. -Okarakterižite lik Aleka i pronađite za to argumentaciju u samom književnom delu. -Kojim stihovima pesnik opisuje i dočarava način života i pogled na svet Cigana? ( podvucite ih ) - Prepoznaješ li u pesnikovom viđenju Roma neki vid stereotipnog mišljenja? Obrazloži. - Iznošenje ideja (brainstorming II) – ( 5 minuta )
Nakon rada u grupi učenici ponovo treba da napišu o Romima, ali sada se piše samo ono što su o Romima naočili iz poeme Cigani A.S. Puškina. Kada se ispiše na tabli ili flip-čartu šta su učenici ovog puta izdvijili, dve liste (nastale na brainstorming I i brainstorming II, stara i nova) se porede i izvode se zaključci o tome gde nalaze pozitivne, a gde negativne stereotipe na predstavljenim listama. - Završna razmatranja ( 15 minuta )
-Razgovor o nastanku stereotipa i predrasuda prema Romima: Kako su nastale predrasude o Romima? Kako određene karakteristike kulture utiču na ponašanje i životne stavove pripadnika te kulture? -Razgovor o terminu očuđavanje (posmatranje iz drugog ugla) Iz kog ugla mi upoznajemo romsku kulturu u ovoj poemi? Šta za formiranje našeg stava o Romima znači što glavni junak Rome opisuje lociran u njihovoj zajednici, a ne van nje? -Razgovor o putevima upoznavanja druge kulture: Kako upoznavanjem druge kulture, a naročito kulture marginalizovanih grupa, prevazilazimo stereotipno mišljenje? - Završni razgovor ( 5 minuta )
Kojim se sve načinima možemo boriti protiv stereotipa o Romima i stereotipa uopšte? ( moguće sugestija nastavnika na romsku moziku, filmove, literaturu) |