Подручја рада
Претрага
Александар Сергејевич Пушкин - Циган

Projekat Živeti zajedno

Opšti podaci o nastavnoj jedinici

Predmet

Srpski jezik i književnost

Naziv nastavne jedinice

Aleksandar Sergejevič Puškin - Cigani

Razred

Druga godina

Autor nastavne jedinice

Danka Vračarić

Škola

Tehnička škola

Tip časa

Ponavljanje

Nastavne metode

Verbalno – tekstualne (usmeno izlaganje, razgovor – monološka i dijaloška,rad u paru)

Oblici rada

Individualni, frontalni

Ciljevi (ukratko navesti ciljeve koji se žele postići navedenim aktivnostima)

  • Uočavanje rasprostranjenosti stereotipnog načina mišljenja( i pozitivnog i negativnog).
  • Upoznavanje sa terminom očuđavanje – termin koji su uveli ruski formalisti - kada dobro poznatu stvar, pojavu posmatramo iz drugog, nepoznatog ugla, pa je doživimo kao potpuno novu i drugačiju .
  • Uočavanje kako upoznavanjem druge kulture, a naročito kulture marginalizovanih grupa, prevazilazimo stereotipno mišljenje.
  • Uočavanje i razumevanje kako određene karakteristike kulture utiču na ponašanje i životne stavove pripadnika te kulture, a oni mogu biti suprotni od onih koji se neguju u kulturi kojoj mi pripadamo.
  • Upoređivanje stečenog znanje o kulturnim obrascima romske kulture sa predrasudama koje smo o toj kulturi imali .
  • Analiza efekata susreta iz drugog, ’’ nestereotipnog’’ ugla , sa kulturom o kojoj smo imali predrasude .
  • Razvijanje empatije prema svim ljudima bez obzira na etničku pripadnost.

Ishodi (taksativno navesti kakve ishode očekujemo posle navedenih aktivnosti, tj. šta će učenicisvojiti/razumeti/osvestiti/uraditi posle aktivnosti)

  • Učenici će uočiti rasprostranjenosti stereotipnog načina mišljenja i razumeti pojmove stereotip i pozitivni stereotip
  • Učenici će se upoznavanje sa terminom očuđavanje
  • Učenici će uočiti kako upoznavanjem druge kulture, a naročito kulture marginalizovanih grupa prevazilazimo stereotipno mišljenje.
  • Učenici će razumeti kako određene karakteristike kulture utiču na ponašanje i životne stavove pripadnika te kulture, a oni mogu biti suprotni od onih koji se neguju u kulturi kojoj mi pripadamo.
  • Učenici će osvestiti predrasude koje su imali o romskoj kulturi.
  • Učenici će uočiti mehanizme formiranja predrasuda i upoznati se sa načinom borbe protiv predrasuda .

Tok časa (navesti scenario nastavne jedinice, tj. uvodne, centralne i zavrsne aktivnosti. Odrediti i orijentacioni vremenski okvir za aktivnosti – navesti trajanje aktivnosti u minutima)

  • Uvodni razgovor - (5 minuta )

- Isticanje i zapisivanje cilja časa

- Učenicima ću objasniti pojam STEREOTIPA. i POZITIVNIH I NEGATIVNIH i insistirati na tome da su svi stereotipi, bilo pozitivni bilo negativni, ograničavajući i ne poklapaju se sa činjenicama u većini slučajeva. Na tabli ću nacrtati crtež koji će im pomoći da shvate te termine.

  • Iznošenje ideja (brainstorming I) - ( 5 minuta )

Učenici, svaki red, će doditi papir na kome će pisati ROMI. Papir će ići od učenika do učenika u svakom redu i svaki učenik će napisati reč, rečenicu, misao, asocijaciju vezanu za Rome.

Kada svaki red završi, nastavnik uzima tri papira i čita šta su učenici napisali, a ono što se ponavlja na sva tri papira zapisuje na tabli ili flip-čartu ( varijacije – da učenici iznose asocijacije na Rome, a nastavnik ih beleži, a učenici izdvajaju samo ključne.)

Rad u paru (10 minuta )

Nastavnik daje uputstva učenicima za rad u paru. Svaki par dobija isti zadatak.

-Okarakterižite lik Aleka i pronađite za to argumentaciju u samom književnom delu.

-Kojim stihovima pesnik opisuje i dočarava način života i pogled na svet Cigana? ( podvucite ih )

- Prepoznaješ li u pesnikovom viđenju Roma neki vid stereotipnog mišljenja? Obrazloži.

  • Iznošenje ideja (brainstorming II) – ( 5 minuta )

Nakon rada u grupi učenici ponovo treba da napišu o Romima, ali sada se piše samo ono što su o Romima naočili iz poeme Cigani A.S. Puškina.

Kada se ispiše na tabli ili flip-čartu šta su učenici ovog puta izdvijili, dve liste (nastale na brainstorming I i brainstorming II, stara i nova) se porede i izvode se zaključci o tome gde nalaze pozitivne, a gde negativne stereotipe na predstavljenim listama.

  • Završna razmatranja ( 15 minuta )

-Razgovor o nastanku stereotipa i predrasuda prema Romima:

Kako su nastale predrasude o Romima?

Kako određene karakteristike kulture utiču na ponašanje i životne stavove pripadnika te kulture?

-Razgovor o terminu očuđavanje (posmatranje iz drugog ugla)

Iz kog ugla mi upoznajemo romsku kulturu u ovoj poemi?

Šta za formiranje našeg stava o Romima znači što glavni junak Rome opisuje lociran u njihovoj zajednici, a ne van nje?

-Razgovor o putevima upoznavanja druge kulture:

Kako upoznavanjem druge kulture, a naročito kulture marginalizovanih grupa, prevazilazimo stereotipno mišljenje?

  • Završni razgovor ( 5 minuta )

Kojim se sve načinima možemo boriti protiv stereotipa o Romima i stereotipa uopšte? ( moguće sugestija nastavnika na romsku moziku, filmove, literaturu)

Elementi interkulturalnosti u nastavnoj jedinici (detaljno navesti šta su sve elementi koji ukazuju na različitost i uvažavanje različitosti u određenoj nastavnoj jedinici, na koje sve načine nastavna jedinica podstiče učenike da razmišljaju o različitostima i da se decentriraju iz svoje tačke gledišta)

Mehanizmi formiranja stereotipa

Termin očuđavanje,vrsta decentracije koja vodi do novog uvida tako da ce učenici osvestiti predrasude koje su imali o romskoj kulturi i razumeti pojmove stereotip i pozitivni stereotip.

Negativni i pozitivni stereotipi primenjeni na romsku populaciju

Materijal ( taksativno navesti materijale koji se koriste za realizaciju nastavne jedinice, a primerak svakog materijala dostaviti u prilogu).

-Tekst

-Pak papir ili flip čart papir – 6 (za svaki red po dva)