Prvi korak (10 minuta):Razgovor nastavnika sa celim odeljenjem. Pokušajte da se setite kako ste vi izgledali kada ste imali 11 godina. Tada ste bili u petom razredu osnovne škole. Šta bi ste vi uradili kada bi vas roditelji bez pitanja udali ili oženili za neko materijalno dobro? Šta bi ste uradili da su vam rekli da ne možete da idete u školu,da vam nije potrebno obrazovanje? Kakva budućnost bi vas očekivala u životu? Posle ovog razgovora nastavnik će pročitati priču o LJubici iz romske zajednice. Drugi korak (10 minuta): Čitanje priče: LJubica je 14-ogodišnja devojčica iz romske zajednice u Srbiji. Kada je imala 11 godina majka joj je rekla da će biti udata za dosta starijeg i uglednijeg Redžepa iz romskog naselja kod Kraljeva. Udajom za Redžepa LJubica će dobiti lepu kuću i udobniji život,a njihova porodica tezgu za rad na pijaci i neku sumu novca,neophodnu za preživljavanje.LJubica je odlučila da pobegne od kuće.Odlazi u internat za decu koja su pobegla od kuće(pod sličnim okolnostima) i nastavlja školovanje. LJubica gaji nadu da će se vratiti svojoj porodici kao obrazovana žena i pomoći u donošenju humanitarnih i kulturnih promena. Nada se da će svojom sposobnošću da delotvorno komunicira sa pripadnicima svoje zajednice u borbi protiv duboko ukorenjenih običaja. Treći korak (10 minuta): Podela učenika u grupe. Učenici pojedinačno biraju teme na kojoj će raditi i tako formiraju grupe.Učenici prilaze temama koje je nastavnik prethodno napisao na papiru koji je zalepio na raznim mestima u učionici.Poželjno je da grupa nema više od sedam učenika. Teme za grupe: I tema: a) Da li je stav da devojčicama nije potrebna škola, jer će biti udate, prisutan i u nekim drugim kulturama? Kakve su socijalne, kulturne, ekonomske posledice ovakvog stava? U kojoj meri od takve tradicije zavisi da li će devojčice imati dobro obrazovanje? b) U Konvenciji o pravima deteta pronađite koja su prava Ljubici prekršena, da li postoji diskriminacija i po kom osnovu, da li u ovom primeru postoje predrasude i stereotipi? Koji? II tema: a) Šta je LJubica dobila,a šta izgubila odlukom koju je donela?Kako bi ste vi postupili na njenom mestu? Kakvu odgovornost preuzima? b) U Konvenciji o pravima deteta pronađite koja su prava Ljubici prekršena, da li postoji diskriminacija i po kom osnovu, da li u ovom primeru postoje predrasude i stereotipi? Koji? III tema: a) Kako vidite LJubicu za 10 godina? b) U Konvenciji o pravima deteta pronađite koja su prava Ljubici prekršena, da li postoji diskriminacija i po kom osnovu, da li u ovom primeru postoje predrasude i stereotipi? Koji? Četvrti korak (10 minuta):U grupama teme se diskutuju,a onda prezentuju za ostatak razreda o zaključcima do kojih su došli. Peti korak(5 minuta): Diskusija na nivou razreda: Oko čega su imali dileme dok su radili u grupi? Oko čega su se odmah složili? Gde nisu? Objasniti? |