Подручја рада
Претрага
Прича о Љубици-Мој пут

Projekat Živeti zajedno

Opšti podaci o nastavnoj jedinici

Predmet

Građansko vaspitanje

Naziv nastavne jedinice

Priča o Ljubici-Moj put

Razred

II

Autor nastavne jedinice

Drašković Mirjana

Škola

Tehnička škola Užice

Tip časa

Obrada

Nastavne metode

Dijaloška

Oblici rada

Grupni,frontalni

Ciljevi (ukratko navesti ciljeve koji se žele postići navedenim aktivnostima)

Upoznavanje sa načinom života i kulturološkim karakteristikama jedne romske zajednice,kroz situacije kada se krše prava deteta

Ishodi (taksativno navesti kakve ishode očekujemo posle navedenih aktivnosti, tj. šta će učenicisvojiti/razumeti/osvestiti/uraditi posle aktivnosti)

Prepoznati i razviti osetljivost učenika za situacije kada se krše prava deteta.

Sticanje znanja i zauzimanje kritičkog stava o oblicima i načinima kršenja prava na zdrav život, na zdravstvenu zaštitu,na obrazovanje,na razvoj

Tok časa (navesti scenario nastavne jedinice, tj. uvodne, centralne i zavrsne aktivnosti. Odrediti i orijentacioni vremenski okvir za aktivnosti – navesti trajanje aktivnosti u minutima)

Prvi korak (10 minuta):Razgovor nastavnika sa celim odeljenjem.

Pokušajte da se setite kako ste vi izgledali kada ste imali 11 godina. Tada ste bili u petom razredu osnovne škole. Šta bi ste vi uradili kada bi vas roditelji bez pitanja udali ili oženili za neko materijalno dobro? Šta bi ste uradili da su vam rekli da ne možete da idete u školu,da vam nije potrebno obrazovanje? Kakva budućnost bi vas očekivala u životu?

Posle ovog razgovora nastavnik će pročitati priču o LJubici iz romske zajednice.

Drugi korak (10 minuta): Čitanje priče: LJubica je 14-ogodišnja devojčica iz romske zajednice u Srbiji. Kada je imala 11 godina majka joj je rekla da će biti udata za dosta starijeg i uglednijeg Redžepa iz romskog naselja kod Kraljeva. Udajom za Redžepa LJubica će dobiti lepu kuću i udobniji život,a njihova porodica tezgu za rad na pijaci i neku sumu novca,neophodnu za preživljavanje.LJubica je odlučila da pobegne od kuće.Odlazi u internat za decu koja su pobegla od kuće(pod sličnim okolnostima) i nastavlja školovanje.

LJubica gaji nadu da će se vratiti svojoj porodici kao obrazovana žena i pomoći u donošenju humanitarnih i kulturnih promena. Nada se da će svojom sposobnošću da delotvorno komunicira sa pripadnicima svoje zajednice u borbi protiv duboko ukorenjenih običaja.

Treći korak (10 minuta): Podela učenika u grupe. Učenici pojedinačno biraju teme na kojoj će raditi i tako formiraju grupe.Učenici prilaze temama koje je nastavnik prethodno napisao na papiru koji je zalepio na raznim mestima u učionici.Poželjno je da grupa nema više od sedam učenika.

Teme za grupe:

I tema:

a) Da li je stav da devojčicama nije potrebna škola, jer će biti udate, prisutan i u nekim drugim kulturama? Kakve su socijalne, kulturne, ekonomske posledice ovakvog stava? U kojoj meri od takve tradicije zavisi da li će devojčice imati dobro obrazovanje?

b) U Konvenciji o pravima deteta pronađite koja su prava Ljubici prekršena, da li postoji diskriminacija i po kom osnovu, da li u ovom primeru postoje predrasude i stereotipi? Koji?

II tema:

a) Šta je LJubica dobila,a šta izgubila odlukom koju je donela?Kako bi ste vi postupili na njenom mestu? Kakvu odgovornost preuzima?

b) U Konvenciji o pravima deteta pronađite koja su prava Ljubici prekršena, da li postoji diskriminacija i po kom osnovu, da li u ovom primeru postoje predrasude i stereotipi? Koji?

III tema:

a) Kako vidite LJubicu za 10 godina?

b) U Konvenciji o pravima deteta pronađite koja su prava Ljubici prekršena, da li postoji diskriminacija i po kom osnovu, da li u ovom primeru postoje predrasude i stereotipi? Koji?

Četvrti korak (10 minuta):U grupama teme se diskutuju,a onda prezentuju za ostatak razreda o zaključcima do kojih su došli.

Peti korak(5 minuta): Diskusija na nivou razreda: Oko čega su imali dileme dok su radili u grupi? Oko čega su se odmah složili? Gde nisu? Objasniti?

Elementi interkulturalnosti u nastavnoj jedinici (detaljno navesti šta su sve elementi koji ukazuju na različitost i uvažavanje različitosti u određenoj nastavnoj jedinici, na koje sve načine nastavna jedinica podstiče učenike da razmišljaju o različitostima i da se decentriraju iz svoje tačke gledišta)

Nastavnik na početku časa treba da objasni da majčina odluka vuče korene iz viševekovne tradicije i religije.Ta odluka,po shvatanjima majki koje pripadaju starijim generacijama,donosi sigurnost i Ljubici i njenoj porodici.Generacijski jaz i savremeno društvo vodi Ljubicu ka sopstvenoj i drugačijoj odluci-emancipaciji.Deca treba da shvate motive obe odluke,kao i činjenicu da će Ljubičina odluka neminovno prevagnuti-u razvijenijim sredinama pre,a u nerazvijenijim kasnije.

Uočavanje predrasuda i stereotipa.

Uočavanje diskriminacije i vrsta diskriminacije.

Uočavanje prava koja su narušena, ugrožena Ljubici.

Materijal ( taksativno navesti materijale koji se koriste za realizaciju nastavne jedinice, a primerak svakog materijala dostaviti u prilogu).

Primerak priče za svaku grupu.

Papiri sa temama nalepljeni po učionici koje učenici uzimaju i koriste za rad u grupi

- Konvencija o pravima deteta