Подручја рада
Претрага
Народна кнјњижевнос

Projekat Živeti zajedno

Opšti podaci o nastavnoj jedinici

Predmet

Srpski jezik i književnost

Naziv nastavne jedinice

Narodna književnost

Razred

Prva godina

Autor nastavne jedinice

Danka Vračarić

Škola

Tehnička škola

Tip časa

Čas obnavljanja

Nastavne metode

Verbalne (usmeno izlaganje, razgovor – monološka i dijaloška )

Oblici rada

Frontalni, brainstorming,grupni rad

Ciljevi (ukratko navesti ciljeve koji se žele postići navedenim aktivnostima)

-Utvrđivanje obrađenih nastavnih jedinica iz narodna književnosti i ponavljanje pojma kultura – karakteristike kulture

-Sticanje znanja o specifičnostima svoje kulture i upoznavanje sa određenim ličnim kulturnim obrascima.

- Osvešćivanje našeg kulturnog identiteta.

-Razvijanje strategije za sticanje konkretnih znanja o svojoj kulturi.

Ishodi (taksativno navesti kakve ishode očekujemo posle navedenih aktivnosti, tj. šta će učenicisvojiti/razumeti/osvestiti/uraditi posle aktivnosti)

  • Učenici će sistematizovati stečeno znanje iz narodne književnosti.
  • Učenici će biti u stanju da definišu sopstvenu kulturu.
  • Učenici će shvatiti da su usvajanjem nastavnih jedinica iz narodne književnosti upoznali i usvojili lične kulturne vrednosti - povećali znanje o specifičnostima svoje kulture i upoznali određene lične kulturne obrasce.
  • Učenici će osvestiti svoj kulturni identitet.

Tok časa (navesti scenario nastavne jedinice, tj. uvodne, centralne i zavrsne aktivnosti. Odrediti i orijentacioni vremenski okvir za aktivnosti – navesti trajanje aktivnosti u minutima)

Uvodni deo časa ( 10 minuta )

-Isticanje i zapisivanje cilja časa

-Brainstorming – Učenici dobijaju zadatak da kažu šta im pada na pamet kada kažemo narodna književnost.

-Sledi razgovor sa učenicima , na osnovu onoga sto su rekli, o karakteristikama i podeli narodne književnosti.

Glavni deo časa –rad u grupi

  • Podela učenika u grupe i davanje instrukcija za rad ( 5 minuta )

Podela u grupe po izboru profesora na 5 grupa

  • Rad grupa na zadacima (____15____ min)

Svaka grupa dobija papir na kome su navedeni zadaci i kartice sa karakteristikama kulture

1. grupa-Istorijska tematike u srpskim narodnim pesmama.

-U kojim ciklusima nalazimo najviše istoriske tematike i zašto?

-Navedi te pesme i potkrepi stihovima iz čitanake.

-Napravi jasnu granicu između istorije i mita u navedenim pesmama, obrati požnju na kosovski ciklus i ciklus Kraljevića Marka.

2. grupa- Duh, karakter i pogledu na svet našeg naroda

-Šta o duhu, karakteru i pogledu na svet našeg naroda saznajemi iz naše narodne poezije i proze?

-Izdvoj karakteristične likove i njihove dominantne osobine i objasni na koji način oni predstavljaju ceo narod?

- Rezimiraj kako je naš narod predstavljen u srpskoj narodnoj književnosti i uporedi sa našim narodom danas, koliko je on zaista takav.

3. grupa-Narodna verovanja

--Na osnovu obrađenih pesama zaključi kakvo je bilo verovanje našeg naroda pre primanja hrišćanstva

-Pronađi taj prehtišćanski, mitološki sloj u obrađenim pesmama.

- Šta primećuješ, kako su Sunce, Mesec i Zvezde predstavljeni u našoj narodnoj poeziji.

.

4. grupa-Položaj žene u srpskoj narodnoj književnosti

-Navedi epske narodne pesme u kojima nalaziš ženske likove.

-Izvoj pesme u kojima ja žena podređena, zatim i one u kojima je ravnopravna sa muškarcem.

-Analiziraj položaj žene u patrijarhalnom svetu kroz lik Hasanaginice.

  • Izlaganje grupa i povratna informacija profesora (10 minuta )

Kada grupe završe sa radom, svaka grupa ukratko predstavi sviju listu. Ostali učenici mogu tražiti pojašnjenja od drugih grupa.

Završni razgovor ( 5 minuta )–

Brainstorming – Učenici govore šta im pada na pamet kada pomenemo elemente naše kulture koje upoznajemo čitajući srpsku narodnu poeziju i prozu.

Elementi interkulturalnosti u nastavnoj jedinici (detaljno navesti šta su sve elementi koji ukazuju na različitost i uvažavanje različitosti u određenoj nastavnoj jedinici, na koje sve načine nastavna jedinica podstiče učenike da razmišljaju o različitostima i da se decentriraju iz svoje tačke gledišta)

Učenici upoznaju elemente svoje kulture

Mnoge karakteristik naše kulture čine integralni deo srpske narodne poezije i proze – nacionalna istorija, način odevanja, življenja, ishrane, stanovanja, ponašanja našeg naroda; običaji i verovanja , vrednosni sistem, vaspitanje dece, shvatanje pravde, shvatanje prijateljstva i skromnosti, razumevanje prirode, shvatanje rada, lepote, opšti pogled na svet.

Materijal ( taksativno navesti materijale koji se koriste za realizaciju nastavne jedinice, a primerak svakog materijala dostaviti u prilogu).

1. Kartice sa pripremnim zadacima za učenike

2. Pak-papir ili flip-čart papir za rad grupa - 5

3.Kartice: Karakteristike kulture

  1. Facijalna ekspresija
  2. Religija
  3. Običaji vezani za religiju
  4. Važnost vremena
  5. Likovna umetnost
  6. Vrednosni sistem
  7. Literatura
  8. Podizanje dece, vaspitanje i obrazovanje
  9. Doživljaj vođe, vođstvo

10.Gestovi

11.Običaji vezani za slavljenje i praznike

12.Shvatanje fer odnosa, pravde i pravičnosti

13.Shvatanje prijateljstva

14. Shvatanje skromnosti

15.Hrana

16. Navike ishrane

17.Razumevanje prirode

18.Doživljaj sebe

19.Značaj rada

19.Shvatanje lepote

20.Muzika

21.Način odevanja

22.Opšti pogled na svet

23.Shvatanje ličnog prostora

24.Pravila ponašanja u društvu

25.Način življenja