Uvodni deo časa ( 10 minuta ) -Isticanje i zapisivanje cilja časa -Brainstorming – Učenici dobijaju zadatak da kažu šta im pada na pamet kada kažemo narodna književnost. -Sledi razgovor sa učenicima , na osnovu onoga sto su rekli, o karakteristikama i podeli narodne književnosti. Glavni deo časa –rad u grupi - Podela učenika u grupe i davanje instrukcija za rad ( 5 minuta )
Podela u grupe po izboru profesora na 5 grupa - Rad grupa na zadacima (____15____ min)
Svaka grupa dobija papir na kome su navedeni zadaci i kartice sa karakteristikama kulture 1. grupa-Istorijska tematike u srpskim narodnim pesmama. -U kojim ciklusima nalazimo najviše istoriske tematike i zašto? -Navedi te pesme i potkrepi stihovima iz čitanake. -Napravi jasnu granicu između istorije i mita u navedenim pesmama, obrati požnju na kosovski ciklus i ciklus Kraljevića Marka. 2. grupa- Duh, karakter i pogledu na svet našeg naroda -Šta o duhu, karakteru i pogledu na svet našeg naroda saznajemi iz naše narodne poezije i proze? -Izdvoj karakteristične likove i njihove dominantne osobine i objasni na koji način oni predstavljaju ceo narod? - Rezimiraj kako je naš narod predstavljen u srpskoj narodnoj književnosti i uporedi sa našim narodom danas, koliko je on zaista takav. 3. grupa-Narodna verovanja --Na osnovu obrađenih pesama zaključi kakvo je bilo verovanje našeg naroda pre primanja hrišćanstva -Pronađi taj prehtišćanski, mitološki sloj u obrađenim pesmama. - Šta primećuješ, kako su Sunce, Mesec i Zvezde predstavljeni u našoj narodnoj poeziji. . 4. grupa-Položaj žene u srpskoj narodnoj književnosti -Navedi epske narodne pesme u kojima nalaziš ženske likove. -Izvoj pesme u kojima ja žena podređena, zatim i one u kojima je ravnopravna sa muškarcem. -Analiziraj položaj žene u patrijarhalnom svetu kroz lik Hasanaginice. - Izlaganje grupa i povratna informacija profesora (10 minuta )
Kada grupe završe sa radom, svaka grupa ukratko predstavi sviju listu. Ostali učenici mogu tražiti pojašnjenja od drugih grupa. Završni razgovor ( 5 minuta )– Brainstorming – Učenici govore šta im pada na pamet kada pomenemo elemente naše kulture koje upoznajemo čitajući srpsku narodnu poeziju i prozu. |