Подручја рада
Претрага
Златни век Атине и класично доба (вајарство)

Projekat Živeti zajedno

Opšti podaci o nastavnoj jedinici

Predmet

Likovna kultura

Istorija umetnosti

Naziv nastavne jedinice

Zlatni vek Atine i klasično doba (vajarstvo)

Razred

prvi, drugi

Autor nastavne jedinice

Marija Žunić

Škola

Tehnička škola Užice

Tip časa

Ponavljanje (1 čas- 45 min.)

Nastavne metode

verbalno- tekstuane, ilustrativno- demonstrativne, brainstorming

Oblici rada

frontalni, idividualni

Ciljevi (ukratko navesti ciljeve koji se žele postići navedenim aktivnostima)

-uočavanje elemenata interulturalnosti na pojmu lepote(različit kriteriju za lepotu), pojmu vaspitanja i obrazovanja

- učenik treba da razume da različite epohe nose sa sobom različite ideale u obrazovanju i vaspitanju koji se u toku istorije čovečanstva ciklično ponavljaju

Ishodi (taksativno navesti kakve ishode očekujemo posle navedenih aktivnosti, tj. šta će učenici usvojiti/razumeti/osvestiti/uraditi posle aktivnosti)

-učenik treba da razume pojam lepote, i da usvoji različita estetska načela koja su vezana za odredjene epohe

- učenik treba da razume da različite epohe nose sa sobom različite ideale u obrazovanju i vaspitanju koji se u toku istorije čovečanstva ciklično ponavljaju

Tok časa (navesti scenario nastavne jedinice, tj. uvodne, centralne i zavrsne aktivnosti. Odrediti i orijentacioni vremenski okvir za aktivnosti – navesti trajanje aktivnosti u minutima)

Na prethodnom času učenici su upoznati sa sledećim temama:

-istorijski okolnosti koje su dovele do naglog uzdizanja Atine (grčko- persijski ratovi)

- Perikle kao stub oslonac reforme i promene

- opšte odlike umetnosti u ovom periodu

I korak: (15 min)

Analizirati sledeća dela brainstorming metodom:

- rad vajara Fidije (analiza dela „Tri parke“)

- rad vajara Polikleta (analiza dela „Kopljonoša“)

- rad vajara Mirona (analiza dela „Bacač diska“)

- rad vajara Praksitela (analiza dela „Afrodita Knidjanska“)

Instrukcija i pitanje:

- Pogledajte navedeno delo. Obratite pažnju na pokret i položaj tela, proporcije, liniju, površina, tekstura, oblik, kompozicija.

-Koje su vam prve asocijacije kada vidite delo?

Odgovore učenika profesor beleži na hameru ili flip-čart papiru.

Isto pitanje sledi za sva 4 dela, odgovore učenika beležiti na posebnim papirima, za svako delo.

II korak: (25 min.) Na osnovu brainstorming-a i odgovora učenika, sledi usmeren razgovor sa učenicima sa akcentom na sledeće teme:

1. U čemu je razlika između muške i ženske lepote u staroj Grčkoj?

2. Uporedite i navedite sličnosti i razlike u pojmu lepote u staroj Grčkoj i danas. Koji su kriterijumi ženske lepote važili tada a koji danas?

3. Uočite i navedite sličnosti i razlike u pojmu muške lepote u staroj Grčkoj i danas. Koji su kriterijumi muške lepote važili tada a koji danas?

4. Kod Grka se dosta potencira harmonijski razvoj ličnosti (uporedni razvoj i fizičkog i duhovnog, odnsno insistiranje na lepoti tela i duha). Uporedite to sa današnjicom.

5. Imajući u vidu pojam i kriterijume lepote kod starih Grka, potenciranje skladnog razvoja tela i duha, šta iz toga možemo da zaključimo: Koji su bili ciljevi vaspitanja kod njih? Kakve su estetske vrednosti umetnosti? Napravite komparaciju sa današnjicom.

Varijacija: II korak je moguće realizovati i kroz rad u malim grupama, gde svaka grupa dobija po 1 pitanje (10 minuta rada u grupi). Nakon toga sledi korak izlaganja grupa i korak objedinjavanja rada grupa (15 minuta).

III korak: (5 min.)

-Sumiranje rezultata kroz pitanje:

Da li u našoj današnjoj kulturi nalazimo elemente grčke kulture i civilizacije? Ako da, navesti konkretne primere.

Elementi interkulturalnosti u nastavnoj jedinici (detaljno navesti šta su sve elementi koji ukazuju na različitost i uvažavanje različitosti u određenoj nastavnoj jedinici, na koje sve načine nastavna jedinica podstiče učenike da razmišljaju o različitostima i da se decentriraju iz svoje tačke gledišta)

- uticaj antičke grčke kulture na razvoj svih civilizacija

- pojam duhovne i telesne lepote su izjednačeni odnosno podjednako su vazni (u nekim civilizacijama je i danas tako, dok se u nekima daje prednost duhovnom)

- različit pristup lepoti žene (vršiti komparaciju kriterijuma za lepo u staroj Grčkoj i u savremenom svetu- uočiti bitne razlike)

- učenici treba da prihvate da svako doba nosi sa sobom različite kriterijume, a mi smo tu da te kriterijume proučavamo i razumemo

Materijal (taksativno navesti materijale koji se koriste za realizaciju nastavne jedinice, a primerak svakog materijala dostaviti u prilogu).

- B.Gostović, V. Karadžić (god.): Udžbenik Likovna kultura za gimnazije i srednje stručne škole, Praistorija. Beograd: ZUNS. (str. )

-reproducije dela:

vajar Fidija „Tri parke“

vajar Poliklet „Kopljonoša“

vajar Miron „Bacač diska“

vajar Praksitel „Afrodita Knidjanska“

- hamer (iliflip čart), markeri