Подручја рада
Претрага
Историја -изабрани предмет




Годишњи фонд часова:  74 или 70 часова

Разред:                   Први или други

Циљеви предмета         1.            основних појмова историјске  науке;

2.            друштва и друштвених односа у прошлости;

3.            утицаја привреде на друштво и начин живота;

4.            појма држава и њеног развитка у времену и простору;

5.            развојности културних појава и процеса;

6.            веровања и обичаја и  повезаности вере и културе у прошлости и садашњости

7.            економских промена у прошлости и садашњости и последице тих промена на друштво, државу и културу;

8.            улоге појединаца у појавама и процесима прошлих и садашњих времена

ИСХОДИ

По завршетку теме ученик ће бити у стању да :

1.       познаје верске представе људи у прошлости;

2.       познаје обичаје људи у прошлости и садашњости;

3.       уочи сличности и разлике у обичајима верских заједница;

4.       објасни мит као обележје одређеног културно-историјског периода;

5.       објасни биљне и животињске представе у митовима, религији, обичајима, ликовним представама...

6.       уочи промене у свету у другој половини XX века које су изазване економским и војно-политичким прегруписавањем;

7.       уочи еколошке проблеме савременог света

8.       уочи технолошки развој савременог света

9.       уочи супротности изазване технолошким развојем савременог света

10.   познаје начине на које друштво и култура утичу на формирање личности и понашања појединаца;

11.   објасни улоге појединца за развој нације, друштва и културе;

12.   разликује научно-историјске од слободних и тендециозних или митских интерпретација

13.   наведе основне чиниоце миграција као друштвених појава;

14.   анализира динамику унутар друштва која доводи до појачаног кретања друштва;

15.   објасни утицај миграција на свакодневни живот људи

16.   опише развој оружја, војне организације и типове рата;

17.   објасни улогу појединца у рату као друштвеној појави;

18.   разликује негативне и позитивне последице рата;

19.   аргументовано дискутује о рату као друштвеној појави;

20.   објасни улогу двора у друштвеном, политичком, економском и културном развоју државе;

21.   критички и аналитички сагледа условљеност живота на двору припадношћу одређеном културном подручју;

22.   разликује позитивне и негативне последице живота на двору на укупан друштвени развој.

23.   објасни узроке, ток и последице српске револуције

24.   сагледа српску револуцију као део ширих европских збивања

25.   наведе најзначајније личности и њихову улогу у српској револуцији

26.   објасни политички, социолошки и културни аспект српске револуције

27.   објасни значај формирања државних институција и кодификованог права и утемељења нововековних српских династија

28.   препозна основне карактеристике културног преображаја код Срба на прелазу из XIX у XX век 

29.   разликује начин живота становника града и села у односу на регију

30.   разликује динамику промена, начина живота појединца у односу на друштвену припадност

31.   наведе услове који одређују културне процесе

32.   објасни начин на које друштвене институције и институције културе служе задовољењу личних и заједничких потреба

33.   одреди епоху којој династија припада

34.   опише појединца, припадника одабране династије, и његову улогу у националном и европском контексту

35.   критички се односи према месту и улози династије и појединца, припадника династије (владар),  у историјском развитку Срба

36.   опише утицај династије на политички, економски и културни развитак државе

37.   објасни појам нације и процес њеног развоја

38.   анализира позитивне и негативне аспекте процеса стварања нације на примеру сопственог народа

39.   објасни значај грађанских револуција за развој нације

40.   разликује национализам, шовинизам и патриотизам

41.   опише геополитички положај Балкана

42.   опише прожимање различитих културних, геополитичких и економских интереса на Балкану

43.   наведе најзначајније изуме човека у прошлости и садашњости

44.   опише развојност човекових изума

45.   објасни како је човек користио изуме

46.   познаје личности чији изуми су допринели промени слике света

47.   наведе најзначајније проналаске у појединим индустријским револуцијама

48.   објасни утицај индустријских револуција на развој друштва

49.   опише промене у односима у свету у време индустријских револуција

50.   објасни значај индустријских револуција на промене у свакодневном животу људи

познаје личности значајне за индустријске револуције