Подручја рада
Претрага
43. ДЕЈСТВО ВИБРАЦИЈА И ШУМА НА МАШИНСКИ СИСТЕМ

Уводни део:

Један од основних показатеља динамичког понашања машинског система представљају вибрације и шум машинског система и његових саставних делова.

Средишњи део:

 Вибрације изнад одређеног интензитета неповољно утичу на исправно функционисање, радни век и издржљивост машинског система и његових елемената.Осим тога, бука и вибрације утичу неповољно на радну способност људи, јер изазивају замор , а могу проузроковати и оштећења појединих људских органа ( главобоље, оштећење слуха).Неповољно дејство вибрација огледа се и у погоршавању квалитета израде, а доприноси и повећаном трошењу алата или повећаном хабању клизних и котрљајних парова.

  ОБЛИЦИ ВИБРАЦИЈА 

 Разликујемо : слободне, принудне и самопобудне вибрације.



                                        a)

- Слободне вибрације- настају по престанку деловања поремећајне силе. Када не би било пригушења , маса би вршила хармонијско кретање бесконачно дуго.

- Принудне вибрације – настају услед деловања поремећајних сила на масу динамичког система. Ове силе настају током рада система због неуравнотежености обртних маса или циклусно променљивих оптерећења.

- Самопобудне вибрације - настају ако поремећајна сила зависи, не само од времена , већ и од услова у којима се остварује функција машинског система. На примеру алатних машина: принудне вибрације се јављају као последица динамичке силе резања. Ако се прекорачи нека дубина резања , амплитуда вибрација се нагло повећава, тј. настају самопобудне вибрације са фреквенцијом блиском сопственој фреквенцији.

ПРИГУШИВАЊЕ

 Основни захтев је да машински систем (или његови саставни делови) не ради у резонантном подручју, односно да је учестаност побудних сила мања или већа од резонантне, тј. сопствене фреквенције. То се постиже променом учестаности побудних сила, изменом кинематских и динамичких односа у систему или променом сопствене учестаности усвајањем друге крутости или масе одговарајућих делова система. Смањење величине побудне силе представља другу могућност смањења амплитуда вибрација елемената система. То се постиже већом тачношћу израде, уравнотежавањем обртних маса (одступањем корака зубаца спрегнутих зупчаника),  хидростатичким подмазивањем клизних парова  и др. Повећање пригушења представља значајну могућност и меру да се вибрације пригуше или локализују, тј. да се не пренесу на остале делове система. На пример, седиште возача које има пнеуматски јастук, умањује интензитет побуђених вибрација током кретања возила на тело возача. Исту функцију имају и амортизери возила. Пригушење се може остварити трењем које настаје при клизању  (фрикционе спојнице).  Гумени елементи имају добру моћ пригушења вибрација али се због мале чврстоће примењују за мања оптерећења.На слици је приказано конструкционо решење склопа за амортизовање удара, које се састоји од завојних притисних опруга(слика-1) и амортизера са уљем(слика-2).  

               

                       Слика-1                                                                       слика-2

Осим штетних вибрација постоје и корисне вибрације, нпр. код вибрационих машина.

 Закључни део:

            Обновити шта су:

            - слободне вибрације

            - принудне вибрације

            - самопобудне вибрације