Подручја рада
Претрага
13. и 14. Радионица

ДИЈАЛОГ И ДЕБАТА

 ЦИЉ: Циљ ове радионице је да кроз игру улога у којима се сукобљавају ставови и мишљења, ученици сагледају разлику тока и исхода два стила јавних расправа, дијалога и дебате.

ЗАДАЦИ: - препознавање токова и важних аспеката полемике, дебате и дијалога;

-освешћивање могућих исхода неке расправе и фактора од којих то зависи;

-практиковање комуникацијских техника и вештина које су учили на претходним радионицама.

Материјал за рад:  папири, оловке, пакпапир, маркери, ''Дијалог и дебата'', за сваког ученика.

 ОПИС АКТИВНОСТИ

Први корак: ''На срећу...на несрећу...'' (забавна мозгалица).

Други корак: Припрема за јавну расправу. Ученици замишљају ситуацију да је крај школске године и да је Министарство просвете организовало јавну расправу на тему ''Укинути предмет грађанско васпитање или не''.Подела у четири групе: А1, А2, Б1 и Б2. Групе са ознаком 1 заступају став да грађанско васпитање треба укинути а групе са ознаком 2 да га не треба укинути. Припрема аргумената траје 10 минута и у замишљеном ТВ студију ће бранити своје ставове.Додатна инструкција за групе А је да се припреме добро и да им је јако стало да одбане свој став, а за групе Б да им је стало да у јавности делују достојанствено и аргументовано.

Трећи корак: Симулација. Прво наступају А1 и А2 а остали су публика; затим Б1 и Б2.

Четврти корак: Размена: Уочава ли се разлика? Одговори се исписују на табли.

 Прилог: ДИЈАЛОГ И ДЕБАТА

 ПОЛЕМИКА (ДЕБАТА)                                                      ДИЈАЛОГ

ЦИЉ

ЦИЉ

Размена и изоштравање ставова може водити и са циљем да се порази, надговори супарник.

Размена и разумевање/ усаглашавање ставова.

Намера са којом се води може бити узајамно слушање и учење од других кроз уважавање разлика.

ОКОЛНОСТИ

ОКОЛНОСТИ

Обично се одвија уз присуство стварне или претпостављене публике.

Су сигурне, и дијалог се обично одвија без присуства публике.

УЧЕСНИЦИ

УЧЕСНИЦИ

Лидери са изграђеним ставовима, обично особе познате јавности, које се понашају у складу са стереотипом, а сами наступају као представници неке групе.

Учествовање не подразумева претходну припрему и договор око правила, а могу бити дозвољени и прекидања саговорника.

Значајни појединци из неких области, који не морају бити познати јавности, а понашају се у складу са својим особеностима и наступају као ПОЈЕДИНЦИ.

Учествовање у дијалогу подразумева претходно чврсто договорена правила, а такође му претходе дуге и детаљне припреме.

УСМЕРЕНОСТ РАЗГОВОРА

УСМЕРЕНОСТ ЗАЗГОВОРА

Учесници се обраћају групи коју представљају и симпатизерима / публици која слуша, више него једни другима.

Учесници се првенствено обраћају једни другима као и присутним саговорницима уколико их има.

КАРАКТЕРИСТИКЕ РАЗГОВОРА

КАРАКТЕРИСТИКЕ РАЗГОВОРА

-Разлике у мишљењима код учесника унутар исте стране се минимализују

-Једни друге слушају да би се међусобно оповргавали или откривали грешке у аргументацији једни другима

-Постављају се реторичка питања и замке

-Говори се о ставовима, идејама, приступима

-Откривају се разлике у мишљењима унутар исте стране/ заступника истог мишљења

-Учесници  слушају једни друге да би се боље разумели

-Постављају се отворена питања из радозналости

-Говори се о дилемама и дубоким уверењима

 

ИСХОД

ИСХОД

Одсуство нових информација или схватања, изоштравање сопственог става, упоређивање опречних ставова и доживљај да је супарник надгласан, поражен или пак да је био успешнији.

Нова сазнања и увиди код свих учесника, односно помак ка неком новом углу посматрања постављеног проблема о коме се дискутовало.

 

ДЕБАТА(од француског) de`bat)  што значи расправљање, препирка, расправа.

ДИЈАЛОГ (од грчких речи dia - кроз, и logos -реч) је разговор или говор у двоје.

Напомена: За ову радионицу су потребна два школска часа.