ДИЈАЛОГ И ДЕБАТА
ЦИЉ: Циљ ове радионице је да кроз игру улога у којима се сукобљавају ставови и мишљења, ученици сагледају разлику тока и исхода два стила јавних расправа, дијалога и дебате. ЗАДАЦИ: - препознавање токова и важних аспеката полемике, дебате и дијалога; -освешћивање могућих исхода неке расправе и фактора од којих то зависи; -практиковање комуникацијских техника и вештина које су учили на претходним радионицама. Материјал за рад: папири, оловке, пакпапир, маркери, ''Дијалог и дебата'', за сваког ученика. ОПИС АКТИВНОСТИ Први корак: ''На срећу...на несрећу...'' (забавна мозгалица). Други корак: Припрема за јавну расправу. Ученици замишљају ситуацију да је крај школске године и да је Министарство просвете организовало јавну расправу на тему ''Укинути предмет грађанско васпитање или не''.Подела у четири групе: А1, А2, Б1 и Б2. Групе са ознаком 1 заступају став да грађанско васпитање треба укинути а групе са ознаком 2 да га не треба укинути. Припрема аргумената траје 10 минута и у замишљеном ТВ студију ће бранити своје ставове.Додатна инструкција за групе А је да се припреме добро и да им је јако стало да одбане свој став, а за групе Б да им је стало да у јавности делују достојанствено и аргументовано. Трећи корак: Симулација. Прво наступају А1 и А2 а остали су публика; затим Б1 и Б2. Четврти корак: Размена: Уочава ли се разлика? Одговори се исписују на табли. Прилог: ДИЈАЛОГ И ДЕБАТА ПОЛЕМИКА (ДЕБАТА) ДИЈАЛОГ ЦИЉ | ЦИЉ | Размена и изоштравање ставова може водити и са циљем да се порази, надговори супарник. | Размена и разумевање/ усаглашавање ставова. Намера са којом се води може бити узајамно слушање и учење од других кроз уважавање разлика.
| ОКОЛНОСТИ | ОКОЛНОСТИ | Обично се одвија уз присуство стварне или претпостављене публике. | Су сигурне, и дијалог се обично одвија без присуства публике. | УЧЕСНИЦИ | УЧЕСНИЦИ | Лидери са изграђеним ставовима, обично особе познате јавности, које се понашају у складу са стереотипом, а сами наступају као представници неке групе. Учествовање не подразумева претходну припрему и договор око правила, а могу бити дозвољени и прекидања саговорника. | Значајни појединци из неких области, који не морају бити познати јавности, а понашају се у складу са својим особеностима и наступају као ПОЈЕДИНЦИ. Учествовање у дијалогу подразумева претходно чврсто договорена правила, а такође му претходе дуге и детаљне припреме. | УСМЕРЕНОСТ РАЗГОВОРА | УСМЕРЕНОСТ ЗАЗГОВОРА | Учесници се обраћају групи коју представљају и симпатизерима / публици која слуша, више него једни другима. | Учесници се првенствено обраћају једни другима као и присутним саговорницима уколико их има. | КАРАКТЕРИСТИКЕ РАЗГОВОРА | КАРАКТЕРИСТИКЕ РАЗГОВОРА | -Разлике у мишљењима код учесника унутар исте стране се минимализују -Једни друге слушају да би се међусобно оповргавали или откривали грешке у аргументацији једни другима -Постављају се реторичка питања и замке -Говори се о ставовима, идејама, приступима | -Откривају се разлике у мишљењима унутар исте стране/ заступника истог мишљења -Учесници слушају једни друге да би се боље разумели -Постављају се отворена питања из радозналости -Говори се о дилемама и дубоким уверењима | ИСХОД | ИСХОД | Одсуство нових информација или схватања, изоштравање сопственог става, упоређивање опречних ставова и доживљај да је супарник надгласан, поражен или пак да је био успешнији. | Нова сазнања и увиди код свих учесника, односно помак ка неком новом углу посматрања постављеног проблема о коме се дискутовало. |
ДЕБАТА(од француског) de`bat) што значи расправљање, препирка, расправа. ДИЈАЛОГ (од грчких речи dia - кроз, и logos -реч) је разговор или говор у двоје. Напомена: За ову радионицу су потребна два школска часа. |