Годишњи фонд часова: 74 или 70 часова Разред: Први или други Циљеви предмета 1. основних појмова историјске науке; 2. друштва и друштвених односа у прошлости; 3. утицаја привреде на друштво и начин живота; 4. појма држава и њеног развитка у времену и простору; 5. развојности културних појава и процеса; 6. веровања и обичаја и повезаности вере и културе у прошлости и садашњости 7. економских промена у прошлости и садашњости и последице тих промена на друштво, државу и културу; 8. улоге појединаца у појавама и процесима прошлих и садашњих времена ИСХОДИ По завршетку теме ученик ће бити у стању да : 1. познаје верске представе људи у прошлости; 2. познаје обичаје људи у прошлости и садашњости; 3. уочи сличности и разлике у обичајима верских заједница; 4. објасни мит као обележје одређеног културно-историјског периода; 5. објасни биљне и животињске представе у митовима, религији, обичајима, ликовним представама... 6. уочи промене у свету у другој половини XX века које су изазване економским и војно-политичким прегруписавањем; 7. уочи еколошке проблеме савременог света 8. уочи технолошки развој савременог света 9. уочи супротности изазване технолошким развојем савременог света 10. познаје начине на које друштво и култура утичу на формирање личности и понашања појединаца; 11. објасни улоге појединца за развој нације, друштва и културе; 12. разликује научно-историјске од слободних и тендециозних или митских интерпретација 13. наведе основне чиниоце миграција као друштвених појава; 14. анализира динамику унутар друштва која доводи до појачаног кретања друштва; 15. објасни утицај миграција на свакодневни живот људи 16. опише развој оружја, војне организације и типове рата; 17. објасни улогу појединца у рату као друштвеној појави; 18. разликује негативне и позитивне последице рата; 19. аргументовано дискутује о рату као друштвеној појави; 20. објасни улогу двора у друштвеном, политичком, економском и културном развоју државе; 21. критички и аналитички сагледа условљеност живота на двору припадношћу одређеном културном подручју; 22. разликује позитивне и негативне последице живота на двору на укупан друштвени развој. 23. објасни узроке, ток и последице српске револуције 24. сагледа српску револуцију као део ширих европских збивања 25. наведе најзначајније личности и њихову улогу у српској револуцији 26. објасни политички, социолошки и културни аспект српске револуције 27. објасни значај формирања државних институција и кодификованог права и утемељења нововековних српских династија 28. препозна основне карактеристике културног преображаја код Срба на прелазу из XIX у XX век 29. разликује начин живота становника града и села у односу на регију 30. разликује динамику промена, начина живота појединца у односу на друштвену припадност 31. наведе услове који одређују културне процесе 32. објасни начин на које друштвене институције и институције културе служе задовољењу личних и заједничких потреба 33. одреди епоху којој династија припада 34. опише појединца, припадника одабране династије, и његову улогу у националном и европском контексту 35. критички се односи према месту и улози династије и појединца, припадника династије (владар), у историјском развитку Срба 36. опише утицај династије на политички, економски и културни развитак државе 37. објасни појам нације и процес њеног развоја 38. анализира позитивне и негативне аспекте процеса стварања нације на примеру сопственог народа 39. објасни значај грађанских револуција за развој нације 40. разликује национализам, шовинизам и патриотизам 41. опише геополитички положај Балкана 42. опише прожимање различитих културних, геополитичких и економских интереса на Балкану 43. наведе најзначајније изуме човека у прошлости и садашњости 44. опише развојност човекових изума 45. објасни како је човек користио изуме 46. познаје личности чији изуми су допринели промени слике света 47. наведе најзначајније проналаске у појединим индустријским револуцијама 48. објасни утицај индустријских револуција на развој друштва 49. опише промене у односима у свету у време индустријских револуција 50. објасни значај индустријских револуција на промене у свакодневном животу људи познаје личности значајне за индустријске револуције
|